ח"כ איימן עודה בדיון על חוק הלאום: 'ברור לכל שמדובר בחוק אפרטהייד'

חברי הכנסת דנו הבוקר (רביעי) בחוק הלאום השנוי במחלוקת, במטרה לאשר אותו לקריאה ראשונה במליאה. הוועדה המשותפת לוועדות הכנסת והחוקה, שבראשותה עומד ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), התכנסה על מנת לקדם את החוק הגזעני עוד לפני היציאה לפגרה. במהלך הישיבה ח"כ אורן חזן התעמת עם חברי הכנסת שמתנגדים לחוק, וחלקם הוצאו מהדיון. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה אמור להשתתף באופן נדיר בדיון, הודיע זמן קצר קודם לכן כי ייעדר "בשל דיון ביטחוני דחוף בלשכתו".

2017-07-26_205551

חברי הכנסת מיכל רוזין, אילן גילאון, יואל חסון ומסעוד גנאיםשהתפרצו לדברי הדוברים וזעקו כי מדובר בחוק גזעני, הוצאו מהדיון. חברי הכנסת אחמד טיביזהבה גלאון וג'מאל זחאלקה עזבו את הדיון. ח"כ אורן חזן מהליכוד צעק לעברם: "לא טוב לכם, תעברו לעזה".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה (חד"ש) אמר בדיון: "אתם אנשים לא בטוחים בעצמם חלשים. אתם לא בטוחים במפעל הציוני, בגירוש, בניצול ולכן אתם צריכים להוכיח כל הזמן. רק מדינה לא נורמלית מתנהגת בצורה הזו, שום חוק גזעני לא ישכתב את ההיסטוריה והעובדות".

"אנחנו בני המולדת הזו ואין לנו אחרת מלבדה, אנחנו לא מתכוונים לעזוב אותה", הוסיף עודה. "לא באנו למדינת ישראל, היא באה עלינו ואלינו. ערבית היא שפת המקום ובני המקום, חלק מהמרחב וחלק מהמולדת. לפי החוק הזה ברור שכל ספר החוקים יכרע ברך בפני הזהות היהודית, זה חוקעל מעל חוקי היסוד. אף חוק אפרטהייד לא ימחק את העובדה שיש שני עמים".

יצוין שלפני כשבועיים הושגה הסכמה בין ראשי הקואליציה למפלגות החרדיות לקידום הליך החקיקה: לקראת הבאת החוק להצבעה הופצה הודעה בקרב סיעת הליכוד האוסרת על קיזוזים בין חברי הכנסת. כמו כן נוספה הבהרה לפיה לא יאושרו היעדרויות ונסיעות חו"ל לח"כים, זאת בשל הצורך ברוב של 61 חברי כנסת.

פריצת הדרך שהושגה עם ראשי הקואליציה התאפשרה בעקבות הסכם שנחתם ביניהם למפלגות החרדיות לפיו החרדים יתמכו בחקיקה תמורת הכנסת סעיפים הצהרתיים המכירים במורשת הדתית והמסורת של מדינת ישראל. בעבר החרדים התנגדו לחקיקה של חוקי יסוד בשל חשש מהדרך בה יפרשו את החוקים שופטי בג"ץ.