ח"כ איימן עודה: אם בני גנץ יתמוך בתכנית המאה של טראמפ – לא נמליץ עליו

תמיכתו של בני גנץ ב"עסקת המאה" של טראמפ תמנע ממנו את תמיכתה של הרשימה המשותפת במועמדותו לראשות הממשלה אם וכאשר נשיא המדינה יטיל את הפקיד עליו. כך אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) בריאיון ששודר הבוקר (ראשון) באתר "וויינט". "הוא לא יקבל את ההמלצה שלנו, זה צריך להיות הכי ברור שיש. אם זה הכיוון אין מצב", הדגיש והוסיף: "בשום אופן לא נשב עם ליברמן, גם לא נתמוך מבחוץ".

ח"כ עודה הדגיש ש"יש את התפיסה הזאת של 'רק לא ביבי', ומבחינתי זה 'רק לא דרכו של ביבי'. כלומר, אנחנו מבקשים לשנות את הדרך ולא רק את האיש". "אם תהיה עסקת המאה, ודהלגיטימציה נגד האוכלוסיה הערבית ופגיעה במרחב הדמוקרטי, אז זה לא המקום שלנו". עודה ציין כאמור כי תמיכה בעסקה מצד כחול לבן "לא תקבל את המלצתם". הוא הוסיף: "אני מאמין ששלום צריך לעשות בין שני העמים ולא כעסקה בין ראש ממשלת ישראל המושחת לבין המושחת האחר, נשיא ארצות הברית". בהתייחסו למצבו של העם הפלסטיני בשטחים הכבושים הוא אמר "אני לא חושב שנכון כרגע להחליט מהן בדיוק המילים, אבל צריך להיות ברור יש כאן עם תחת ממשל צבאי, מגיעה לו חירות כמו לכל העמים בעולם. לכן, שוב, אם הכיוון הוא עסקת המאה אנחנו נמצאים בכיוון אחר לגמרי". עוד אמר עודה על תוכנית המאה האמריקנית: "אני לא יודע אם רוצים להעביר את הגבול ליד נתניה, אני לא יודע אם רוצים לפנות יישובים של יהודים שנמצאים באזור המשולש. אבל שראש הממשלה עומד לצד טראמפ ומדבר על איך לוותר על חלק מאזרחי המדינה מה זה אומר לי? אני, ערבי מחיפה? אנחנו צריכים להתנגד, אנחנו רוצים להישאר ביחד, באותה אזרחות אבל בשוויון מלא בינינו. אני לא אקבל את חוסר השוויון".

בתשובה לשאלה האם צפויות בחירות רביעיות במהלך השנה, השיב יו"ר המשותפת: "לא. אני חושב שאנחנו צריכים להגיע ל-61 מנדטים, מכחול לבן שמאלה, ללא ליברמן. אז אנחנו נהיה יותר חזקים, יותר משפיעים. סקרים שפורסמו שלשום הראו שיש כבר 59 מנדטים, ולפיהם אנחנו מקבלים 14. אנחנו נקבל 16 מנדטים וזה 61".

בהתייחסו לירי השוטרים בירושלים שבוצע על ידי תושב חיפה הדגיש "אני חושב שהעמדה הרשמית, האמיתית, גם בקרב ערבים וגם בקרב יהודים, היא התנגדות לכך שאזרח במדינה ישתמש בכלי נשק. צריך להפנים את זה בשביל העם שלנו. דרך המאבק שלנו היא דמוקרטית, וחלק מהדרך הזו היא העובדה שאני מגיע לכאן היום כדי לדבר עם הציבור הישראלי. אנחנו רוצים לשכנע את הציבור שטובת כולנו היא לחיות בשוויון, שלום ודמוקרטיה. זה האינטרס של כולנו. זו המולדת שלי, אין לי מולדת אחרת".

מה חשבת על האמירה של ח"כ יועז הנדל מכחול לבן, על הדרבוקות?

"הוא גזענון קטן. אני חושב שאנחנו יודעים גם בדרבוקה, וגם בבאך, מוצרט ובטהובן, יותר מההנדל הזה. הוא גזען, גזענון. זה נגדנו אבל האמת שזה גם נגד חלק גדול מהחברה הישראלית כל המזרחים. אם זה ג'ונגל אז גם הם באו מהג'ונגל".

אתה מסוגל לשבת בממשלה עם ליברמן?

"בשום פנים ואופן לא. אדם שהגה את הרעיון של טרנספר תושבי המשולש, אדם שלא מאמין שיש לי זכות הצבעה, איך אהיה איתו באותו מקום?". עודה ציין כי גם לא יתמוך מבחוץ בממשלה שבה יימצא יו"ר ישראל ביתנו.

גם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר היום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה להיפטר מאזרחים ערבים, אבל גורם להם לשכנע יותר בוחרים. "איך הפנטזיה הימנית, של טרנספר תושבי המשולש, הפכה לחלק מתוך עסקת המאה?", אמר ג'בארין בראיון לוושינגטון פוסט. "המוטיבציה הברורה של הימין היא שיהיו פחות אזרחים ערבים בישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש כי ממשלת הימין נמצאת בעיצומו של תהליך למיפוי על פי התכנית של הנשיא טראמפ. בנאום בכנס שנערך בהתנחלות מעלה אדומים בשטחים הכבושים ציין נתניהו כי "תוכנית המאה היא מהפך היסטורי" וכן שישראל תזכה לגיבוי אמריקני על החלת החוק הישראלי על ההתנחלויות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח.