ח"כים מהימין ניסו לפוצץ את הכנס 'ילדים תחת כיבוש' שנערך בכנסת; ח"כ חנין: אנחנו נאבקים על החיים

למרות הניסיונות למנוע את קיום האירוע ואף לפוצץ אותו, יחד ההתבטאויות המסיתות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השרה מירי רגב ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התקיים היום (שני) באולם מלא עד אפס מקום הכנס "ילדים תחת כיבוש".

אדלשטיין אף פסל להקרין את אחד הסרטים שעסק בחלומות משותפים של ישראלים ופלסטינים. בסרטון שנאסר להקרנה נראים ילדים ישראלים ופלסטינים מדברים על החלומות ועל המצוקות שלהם באופן שמדגיש את קשיי החיים תחת כיבושהמסר המסכם של הסרטון הוא דבריו של אחד הילדים הפלסטינים, תושב הכפר סוסיא שבסכנת גירוש: "רוצים שלום עם כל העולם". בסוף הסרטון של היוצר ים טל נכתב "לילדים יש חלומות, שאיפות, פחדים, חיים התפקיד שלנו הוא לשמור עליהם בכל מקום". יצוין שחרף האיסור כל משתתפי הכנס קיבלו קישור לסרטון וצפו בו בצוותא במכשירים הניידים.

2018-07-02_200538

צילום מתוך הסרט שנאסר להקרנה בכנסת

את הכנס יזמו יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), מיכל רוזין (מרצ) וקסניה סבטלובה (המחנה הציוני), והוא עסק ב"אספקטים שונים בחייהם של ילדים תחת הכיבוש הישראלי: עוני, מגבלות תנועה, מחסור בחשמל, מים ואמצעים לחינוך, וכן במעצרי ילדים, בחוקים מפלים המקשים על איחוד משפחות והשפעות הסגר ברצועת עזה".

בכנס הופיעו לצד חברי הכנסת המתנגדים לכיבוש, גם פעילים של ארגוני שלום וזכויות אדם ובהם בצלם, שוברים שתיקה, לוחמים לשלום, רופאים לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט, האגודה לזכויות האזרח, גישה ונוספים. גם השתתפו באירוע גם אישים בינלאומיים כדוגמת שגריר האיחוד האירופי בישראל, שגריר הולנד וסגן השגריר הבריטי.

כאמור, אנשי ימין ניסו לפוצץ את הכנס. ח"כ אורן חזן (הליכוד), הגיע למפגש לאחר שחזר לכנסת בתום חצי שנה הרחקה מהמשכן בעקבות שורת התבטאויות נגד חברי הכנסת מהאופוזיציה, הוצא לאחר שהטיח במנחת הדיון, ח"כ רוזין: "יש לך פרצוף להסתכל במראה כשאת בוגדת במדינה?". חרף הבקשות, חזן סירב לצאת מהדיון וקצין הכנסת יוסף גריף נאלץ להוציא אותו בכוח.

בכינוס השתתפו גם חברות הכנסת ענת ברקו ונורית קורן (הליכוד), שהוצאו ממנו בתוך זמן קצר לאחר שקטעו את דבריו של דובר ארגון שוברים שתיקה, דין יששכרוף, התעמתו עם השר לשעבר רן כהן והתפרצו לדברי המשתתפים. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הוצא גם הוא מהכינוס לאחר שהחל לקרוא קריאות ביניים נגד קיומו. "בושה וחרפה, תתביישי לך", קרא לעבר רוזין.

ח"כ עודה אמר בדיון: "הילדים שחיים תחת הכיבוש סובלים ממגבלות תנועה, ממעצרים, מאינטראקציה עם צבא זר באופן יומיומי, ממחסור במים ובחשמל. לישראל יש את האחריות המלאה לתקן את העוול. השרים מימין כמו מקהלה מתחילים להסית ולצייץ בלי הכרה ברגע ששומעים את המילה כיבוש, אבל גם אם הם ישתיקו את כולם הכיבוש לא יעלם. מה שכל כך מפריע לחכים מהימין זה המאבק הערבייהודי, חוצה המפלגות, בברית נגד הכיבוש".

ח"כ חנין הדגיש ש"אנחנו נאבקים כאן על החיים והעתיד של שני העמים שלנו. איזה עתיד אנחנו מבטיחים לילדים בעזה החיים תחת פחד הפגזות? תחת סגר ופחדים? כאשר גם בנגב המערבי הילדים חיים בפחד קשה לדמיין כמה קיצוני המצב עבור הילדים בעזה. אנחנו עוקבים בדאגה אחרי דור שלם שגדל ללא עתיד, עם איום של הריסת בתים או של בית הספר כמו בכפר ח'אן אלאחמר שנמצא בסכנת גירוש. הסתערות הימין הקיצוני על הכנס הזה מלמדת שאי אפשר לנתק בין הכיבוש למרחב הדמוקרטי בתוך ישראל. מתנקשים בחובה ובזכות שלנו כחברי כנסת להביע את עמדותינו. אנחנו נמשיך להביע אותה ולא נוותר. המאבק שאנחנו מנהלים כאן נגד הכיבוש והחורבן שהוא מייצר לפלסטינים ולישראלים הוא מאבק על העתיד של כולנו בארץ הזו". ח"כ רוזין הוסיפה: "בימין יש מי שמוכנים לגזור מוות על ילד בן שמונה, אבל מסרבים לדבר אפילו על המשמעות של ההחלטה הזו. גם אם זה דיון שקשה לשמוע, חובתנו לקיים אותו".

נועה גלילי, מארגון גישה אמרה בדיון ש"כמיליון ילדים ברצועת עזה גדלו בצל המצור, ומרביתם לא יצאו מהרצועה מעולם. האמנה הבינלאומית לזכויות האדם, שישראל חתומה עליה, קובעת הגנות בסיסיות על קטינים אבל ישראל מפרה אותם באופן תדיר". רמי אלחנן סיפר "איבדתי את בתי בפיגוע התאבדות. באתי לספר לכם שהילדים שמשלמים את המחיר הם לא מבינים למה הם מתים. להם כבר לא כואב שום דבר. אנחנו איבדנו את הילדים שלנו בגלל הכיבוש. אנחנו משלמים מחיר בלתי נסבל, את זה חייבים להפסיק לפני שזה ישמיד את כולנו".

ד"ר ראאד חאג' יחיא מרופאים לזכויות אדם מטפל בילדים בעזה סיפר שמעל 65% אחוז מהילדים בה סובלים מהפרעות התנהגות. מצור של 10 שנים משליך קשות על בריאות הילדים לילדים חולי סרטן אין טיפול ולא לחולים במחלות כרוניות. רפואה מונעת חסרה. הזכות של הילדים נפגעת קשות על ידי המצור והכיבוש. על כך הוסיף חליל אזאהר, מהוועד נגד עינויים: "כעורך דין אני מבקר קטינים בגיל 13-15 שנמצאים במעצר, ופוגש נערים שמרוסקים נפשית, וגם פיזית, מכוסים בחבלות. קטין, להבדיל מבגיר, הוא בחזקת ילד וזקוק להגנה. חלק ניכר מתקיפות אלה של קטינים לא נחקרות".

דיווח על הכנס בטלוויזיה החברתית: https://tv.social.org.il/updates/58908