חיפה לא תרשה אפרטהייד: בעקבות עתירת חד"ש חזרה בה הבית היהודי מיוזמה גזענית

יו"ר סיעת הבית היהודי בחיפה, יואב רמתי, חזר בו בשבוע שעבר (10.10) מיוזמתו לקדם רשימה של סוחרים יהודים בשוק תלפיות בחיפה, שאותה העלה בקמפיין הבחירות למועצת העיר בשבועות האחרונים.

2018-10-15_202649

שוק תלפיות (צילום: ויקימדיה)

רמתי פעל לגבש רשימה של סוחרים יהודים בשוק תלפיות שבשכונת הדר בעיר, ובפוסט שפורסם בדף הפייסבוק של סניף חיפה של המפלגה, צוטט רמתי אומר כי "יכין רשימה של הסוחרים היהודים לצד תמונות דוכניהם, וזו תופץ על מנת להקל על הקנייה מהם… "מבוצעת כאן אחיזה יהודית על ידי הסוחרים היהודים שאנו מחויבים אליה. אנו נדרשים לסיוע לסוחרים היהודים ולהבאת סוחרים נוספים כדי לחזקם", אמר בתום סיור בשוק, שבו התלווה אל הרב שמואל ששון, ראש הגרעין התורני בשכונת הדר.

בדיון שנערך בוועדת הבחירות בחיפה, בעקבות תלונה של סיעת חד"ש על היוזמה, הסביר נציג הבית היהודי אברהם קפלן כי הרעיון לא כוון נגד ערבים, אלא נועד לסייע לסוחרים יהודים, והביע התנצלות. בעקבות הדברים, משכה סיעת חד"ש את התלונה.

למרות התנצלותו הרפה של קפלן, חשוב להזכיר כי מדובר ביוזמה גזענית פר אקסלנס, המזכירה ימים חשוכים באירופה של שנות ה-30. אנשי הבית היהודי מקדמים מדיניות של הפרדה גזעית ושל אפרטהייד גלוי בשכונה שבה חיים ועובדים יהודים וערבים זה בצד זה עשרות שנים. מדובר בתרגום מעשי של "חוק הלאום" בשטח.

במקום לאחד את התושבים והסוחרים במאבק משותף למען הדיור הציבורי, למען שיפור התשתיות והשירותים בשכונה ובשוק, זורעים מטורפי הימין הקיצוני שנאה וגזענות ומשסים אוכלוסיות מוחלשות זו בזו. אנחנו, חד"ש חיפה, מציעים לעיר הזאת דרך אחרת – דרך של חיים משותפים, של מאבק משותף ושל עתיד משותף.

אני מאמין שרוב רובם של תושבי חיפה, יהודים וערבים כאחד, דוחים בשאט נפש יוזמות גזעניות הזויות כאלה. אנחנו דורשים מראש העיר, מהמועמדים השונים ומכל הרשימות לגנות את השיח הגזעני ולא לתת לו להרים ראש בעירנו, חיפה.

התבטאויות אלה של אנשי הבית היהודי, גם אם האחרונים חזרו בהם, הן חלק מגל קיצוני השוטף את כל הארץ. אני מעריך שכל חיפאי הזדעזע לשמוע על היוזמה של מר רמתי לסמן סוחרים לפי גזע, לאום ודת בשוק תלפיות.

השאלה החשובה היא, אם אנחנו מעוניינים לשמור על חיפה כעיר של חיים משותפים. אפילו אנשי הימין מתגאים בכך שחיים פה יחד ערבים ויהודים. זה מכנה משותף השומר על המרקם החברתי המיוחד כל כך בחיפה. מה הצעד הבא שמתכננים אנשי הימין המתנחלי? קרונות נפרדים בכרמלית? להגיד למאושפזים לא לקבל זריקות מאחיות ערביות?

חיפה יכולה וצריכה להראות איך אפשר, למרות הכל, לחיות יחד. בנאומי בוועדת הבחירות קראתי לראש העירייה יונה יהב, לכל יתר המועמדים (ובראשם עינת קליש ממפלגת העבודה), ולכל הרשימות לתמוך בבקשת הפסילה. הבהרנו את עמדתנו הנחושה כי שיח גזעני כזה איננו לגיטימי בחיפה, ואל לו להיות חלק מכללי המשחק.

החותרים להפוך את חיפה לעיר של אפרטהייד צריכים להיות מנודים. חיפה השפויה לא תרשה אפרטהייד זוחל.

רג'א זעאתרה

הכותב הוא ראש רשימת חד"ש למועצת העיר חיפה, המאמר עומד

להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב