חיפה כימיקלים החליטה לסגור את המפעל; במכללת עמק יזרעאל שבו לעבודה

חברת חיפה כימיקלים החליטה לסגור את מפעל הדשנים הצפוני שבמפרץ חיפה "ולבחון חלופות להפעלתו במתכונת שונה", כהגדרתה. מפעל הדשנים הצפוני של החברה סגור זה שנה, עקב סגירתו של מכל האמוניה בחיפה חומר הגלם המרכזי המשמש לייצור דשנים. יש לציין, כי מפעל הדשנים הדרומי של חיפה כימיקלים שליד דימונה ימשיך להיות פעיל. המפעל מייבא את אמוניה הדרושה להפעלתו במכלים קטנים דרך נמל אשדוד. שני המפעלים המופרטים הם בבעלות בעל ההון האמריקאי ג'ולס טראמפ.

מכוח לעובדים, המייצג את העובדים במפעל הצפוני, נמסר כי "הספין בנושא חיפה כימיקלים מתעצם במהלך ציני ואכזרי הודיעה הנהלת חיפה כימיקלים על עזיבה של מפרץ חיפה ופיטורין של כל העובדים שנאלצו לשמוע בתקשורת על פיטוריהם! בתזמון חשוד של יום לפני דיון בפני נשיא בית הדין הארצי לעבודה, במטרה לשמוט את הקרקע מתחת להכרעות בית הדין, זאת בעוד שהמפעל מפעל רווחי לכל אורך שנות פעילותו יכול לשוב לפעילות.

2018-06-05_220546

שמואל שכטר (בצילום) שעבד בחיפה כימיקלים 37 שנה ושהיה סגן מנהל משמרת במתקן לייצור חומצה זרחנית אמר: "עבודות עם משמרות, עבודות גופניות, עבודה פיזית. הפעלות והפסקות, לעלות ולרדת, לתקן, עשינו הכול משגרים ומפעילים כדי שהמפעל הזה ישגשג. וכאשר היה צריך גם בתור מסגרים ועובדי ניקיון. ועכשיואני משתדל לא לחשוב על זה, אבל בשעות שאין פעילות בביתבלילה אני לא ישן, זה כמו שמישהו פער איזו תהום ואני נופל ולא עוצר. והכל פתאומי ממצב של מפעל רווחי, כשאתה יודע שיש קרקע בטוחה ופתאום היא נשמטת. היום הבת שלי שכל החיים שלי נתתי לה, הפקידה לי 100 אלף שקל כדי שאוכל לעמוד בהוצאות הגדולות, סכום שאחזיר לה עד הפרוטה האחרונה. ההתנהלות של ההנהלה הייתה מבישה, ישב בראש ההנהלה אדם שחשב שהוא אלוהים. הוא יכול היה למנוע את זה עם התנהלות קצת יותר נכונה, קצת להוריד את האגו שלו, לא היינו מגיעים למצב שהגענו".

עוד נמסר מכוח לעובדים ש"אין שום סיבה אמיתית לא להפעיל מחדש את מפעל חיפה כימיקלים צפון, מלבד רצון ההנהלה לפתוח את המפעל מחדש עם עובדי קבלן ובלי איגוד עובדים. נציגות העובדים וכוח לעובדים ימשיכו להיאבק בכל המישורים להשבת המפעל לעבודה בהקדם ולתשלום פיצוי מלא לכל עובד ועובדת על מחדליה יוצאי הדופן של החברה.

אל מול הספינים של של בעלי המפעל והאדישות והציניות של הממשלה ועיריית חיפה יש להשמיע את קול המחאה".

אתמול (שני) הסתיימה שביתת הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל לאחר שהושג מתווה הבנות בין הוועדה לתכנון תקציבי (ות"ת), הממונה על השכר באוצר, ועד הסגל הזוטר המאוגד בכוח לעובדים והנהלת המכללה.

ההבנות הובאו להכרעת עובדי הוראה, בהתאם לנוהג בכוח לעובדים, ואושרו. מהארגון נמסר כי השגת המתווה סוללת את הדרך לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון במכללה. "אנו גאים על העמידה הנחרצת של סגל ההוראה הזוטר אשר הבין את חשיבות המאבק. אנו מקווים כי בהקדם נוכל לחתום על הסכם קיבוצי אשר ישפר משמעותית את תנאי העסקתו של הסגל הזוטר במכללה, כבר לקראת שנת הלימודים הבאה" מסרו מוועד העובדים.

השביתה החלה ביום שישי בשבוע שעבר ונמשכה עד אתמול. זאת, לאחר שכבר לפני שנה הושגו הבנות בין ועד העובדים להנהלה – אולם הבנות אלו היו כפופות לאישור הממונה על התקציבים והות"תהמו"מ בין ועד הסגל הזוטר לבין ההנהלה החל כבר באוקטובר 2015 במטרה לתקן עיוותים בתנאי ההעסקה: 300 חברי סגל ההוראה מפוטרים בסוף כל סמסטר בתקווה להעסקה מחודשת, אין במשכורת כל משמעות לוותק או להישגים אקדמיים. בנוסף משועבדים המרצים למכללה, שכן הם מחויבים לזמינות עד פתיחת הסמסטר, אך במידה וקורס איננו נפתח לא יינתן להם כל פיצוי.