חייל צה"ל פצע קשה נער פלסטיני בן 13 שעבר ליד גדר ההפרדה

חייל צה"ל ירה ופצע קשה בשבוע שעבר את מחמוד קדומי בן ה-13, נער פלסטיני תושב ג'איוס שבנפת קלקיליה בשטחים הכבושים. הנער התקרב לגדר בטעות כשחיפש זרדים להסקה בתוך החלקה החקלאית של המשפחה ליד ביתו, שנמצא קרוב מאוד לגדר. הוא נפצע בידו ובשתי רגליו ואיבד דם. "אחזור לארוחת צהריים", אמר לפני שיצא.

2017-07-30_202554

החיילים השומרים על הנער בן 13 בבית החולים מאיר בכפר סבא (צילום: מחסום וואצ')

צה"ל פינה את קדומי לבית החולים מאיר בכפר סבא והוא נותח ברגלו לתיקון כלי הדם שנפגע ורגלו קובעה באמצעות פלטינה גדולה. הוא אושפז במהלך השבוע במחלקת טיפול נמרץ ילדים ולאחר מכן הועבר לכירורגית כלי דם, בשבוע הבא יעבור ניתוח נוסף.

אמו של נער נמצאת ליד חדרו בבית החולים, אך הצוות, בהוראת צה"ל, אינו מאפשר לה לשבת עמו, ובחדר בו הוא מאושפז נמצאים שני חיילים ששומרים עליו. זאת, מאחר והנער מוגדר כ"חשוד וכעצור" בגלל שהתקרב לגדר ההפרדה. בבית המשפט הצבאי בסאלם התקיים דיון בהיעדרו של הנער, ובו פסק השופט על שחרור בערבות של 4,000 שקל, אך למשפחה הענייה, בת שבע נפשות עם אב מובטל, אין סכום כזה לשלם את הערבות, יצוין שהיא גם משלמת מכיסה את כל עלות אשפוזו של מחמוד. מתנדבות מחסוםוואצ' שהגיעו לבית החולים לסייע למשפחה אוספות את הכסף לערבות כדי שהאם תוכל לשבת ליד מיטת בנה הפצוע.

"כיצד הייתה מרגישה אם יהודיה אילו נאסר עליה לסעוד את בנה הירוי?" שואלת רעיה ירון, מתנדבת מחסוםוואצ' "האם הם שומרים על הנער שמחובר למכשירים ומרותק למיטתו שלא יברח? ומדוע בכלל שופטים את הנער, שלא תקף איש, ולא את החייל שירה בו?". "המניעה מהאם לסעוד את בנה הפצוע מזעזעת לפחות כמו הירי הפזיז", אומרת ירון, "אנו מסייעות למשפחה לגייס את הכסף על מנת שהוריו יוכלו לשהות לצדו לסעוד אותו ולהקל עליהם, ולו במעט, בהתמודדות עם 'התיק' שנחת על ראשם. כל כך הרבה סבל לילד בן 13 ומשפחתו חסרת האונים בגלל החלטה של חייל וטונות של חוצפה ואטימות של מערכת שאיבדה את המצפון מזמן".