חיילים פשטו על בתים בכפר קדום כדי להרתיע אותם מהשתתפות במחאה

בחודש ינואר תיעד בצלם שני אירועים שבהם חיילים נכנסו במהלך הלילה לבתי תושבים בכפר קדום שממערב לשכם ואיימו עליהם לבל ישתתפו בהפגנות השבועיות בכפר. הפגנות אלה מתקיימות בכפר מאז יולי 2011, במחאה על חסימת הגישה של תושביו לכביש המקשר בין הכפר לעיר שכם, העובר בין שני חלקיה של ההתנחלות קדומים, שהורחבה בשנת 2003. החסימה מאלצת את התושבים לנסוע בכביש עוקף ומאריכה את משך הנסיעה לשכם מכרבע שעה לכארבעים דקות.

2017-02-16_191753

הפגנה בכפר קדום, ינואר 2015 (צילום: אקטיבסטילס)

מתחקיר בצלם עולה כי במהלך הכניסות לבתים התנהגו החיילים, שהיו רעולי פנים, באלימות ובבריונות, איימו על תושבי הבתים – לרבות ילדים, ודחפו קשישה שנפלה ואיבדה את הכרתה. איומים אלה, הפוגעים בזכות הביטוי, המחאה והvpdbv הלגיטימיות והמוגנות של תושבי הכפר, הם חלק ממדיניות ברורה של הצבא.

פשיטות ליליות על בתיהם של פלסטינים הן חלק משגרת הדיכוי של הכיבוש, ומתרחשות ברחבי הגדה באופן יוםיומי. ההתנהלות הבריונית של החיילים, הכוללת כניסה לילית לבתים בפנים רעולות, איומים, הפחדת ילדים וחקירתם, הותרת לכלוך ומהומה ואפילו דחיפתה של שפיקה ג'ומעה, בת ה-80, אינם מעשים חריגים. פשיטות אלה משמשות בין השאר – כמו במקרה שלפנינו – להרתעת התושבים מהשתתפות בהפגנות.

גם הניסיונות לעצור את המחאה הלגיטימית של תושבי קדום על חסימת הגישה לכביש, שהועבר באופן בלעדי לשירות המתנחלים, אינם חדשים. בדצמבר האחרון תועדה בווידאו תפיסתו של מואמן שתיווי, ילד בן שבע, בידי חיילים רעולי פנים וחמושים באלות במהלך ההפגנה בכפר קדום. החיילים החזיקו בילד במשך כעשר דקות, בעת שהם יורים לעבר חבריו. לאורך השנים תיעד בצלם אירועים נוספים שבהם נקט הצבא באלימות ובאיומים כדי להשתיק את המחאה בכפר. לדברי בצלם "התנהלות זו של הצבא היא יישום מובהק של מדיניות ברורה, בידיעת דרגים בכירים במערכת הצבאית, שנועדה להתמודד עם מחאתם של תושבי כפר קדום ולהשתיקה. מדיניות שכזו אינה חוקית והיא פוגעת בזכות המחאה הלגיטימית של תושבי הכפר, וככזו עליה להיפסק לאלתר".

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/demonstrations/20170215_night_raids_in_kafr_qadum