חידוש היחסים בין ארה"ב לקובה: דוד ניצח את גוליית

ארצות הברית תחל בשיחות עם קובה במטרה לחדש את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, ובכלל זה פתיחה מחדש של השגרירויות בוושינגטון ובהוואנה. כך הכריזו בשבוע שעבר נשיא קובה, ראול קסטרו, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה.

2014-12-20_162834

נשיא קובה, ראול קסטרו (צילום מסך: טלסור)

העיתון הקובני "גראנמה", ביטאון המפלגה הקומוניסטית, מסר פרטים על המו"מ שנערך מזה שנה בחסות הוותיקן, בדבר חידוש היחסים והפסקת החרם (אמברגו) האמריקאי על קובה. הבית הלבן פרסם הודעה בה מסר כי מדובר ב-"צעד היסטורי לשרטוט מסלול חדש ביחסינו עם קובה". בהודעה נמתחה גם ביקורת חריפה על מדיניות העבר: "ברור שבידוד קובה במשך עשרות שנים בידי ארה"ב נכשל בהשגת היעד, שהוא קידום הדמוקרטיה והשגשוג בקובה. איננו יכולים להמשיך לעשות אותו דבר ולצפות לתוצאה שונה".

נשיא קובה התייחס לתפנית, שכללה גם את שחרורו של איש מודיעין אמריקאי שהיה כלוא בקובה ושחרור שלושה קובנים שהיו כלואים בארה"ב: "אני מודה לוותיקן על תרומתו לשיקום היחסים ולקנדה על שסיפקה את התמיכה הלוגיסטית עבור ההסכם עם ארה"ב", אמר. ואילו אובמה הוסיף: "נפתח פרק חדש בין המדינות ונחדש את היחסים". הוא הדגיש כי המדיניות שננקטה עד כה ביחס לאי הסוציאליסטי לא סייעה לשתי המדינות, ויש צורך בנורמליזציה.

הוועד לידידות ישראלקובה שיגר ברכה לעם הקובני באמצעות המכון הקובני לידידות עם העמים (ICAP). הוועד גם קרא לממשלת ישראל לשנות מן היסוד את מדיניותה כלפי קובה. יצוין כי במשך שנים צידדו ממשלות ישראל בחרם על קובה. זאת, חרף ההשקעות של ישראלים באי וזרם התיירים הישראלים הגובר הפוקד את קובה.

לניצחון הקובני, לאחר שנים של מערכה קשה לשבירת המצור, יש גם היבט מקומי. ממשלות ישראל עמדו תמיד לצידה של המעצמה האימפריאליסטית הגדולה בניסיונותיה להכשיל את הסוציאליזם בקובה. בשנים האחרונות, ממשלות ישראל התייצבו לבדן לצד ארה"ב, והצביעו פעם אחר פעם באסיפה הכללית של האו"ם בתמיכה במדיניות החרם. רק לפני חודשיים נערכה הצבעה כזו, וארה"ב וישראל היו המדינות היחידות מבין כל המדינות החברות באו"ם, אשר תמכו בצעדי הענישה נגד העם הקובני ונגד מדינתו הסוציאליסטית. לכן, השינוי הדרמטי שנרשם בשבוע שעבר מחייב גם את ממשלת ישראל לשנות מן היסוד את יחסה לקובה.

ועוד לקח מקומי: ארה"ב אינה ישראל ורצועת עזה אינה קובה. אבל גם מדינת ישראל מקיימת מזה שנים מצור על עזה. מצור מסוג זה אינו תורם מאומה לשני העמים. ההיפך הוא הנכון: המצור הממושך מהווה מקור מתמיד למתחים ולמלחמות תוקפניות אותן יוזמת ישראל, הממיטות אסון על תושבי עזה וכן על האזרחים ביישובי הדרום בישראל. הממסד הישראלי מתגאה תמיד ב-"יחסים המיוחדים" עם הממשל האמריקאי. זו העת לחקות דווקא התפכחות חיובית של הממשל של ארצותהברית.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"