חוק ייעול האנרגיה עבר מזמן אבל הממשלה מתעלמת

שש שנים לאחר כניסת החוק להתייעלות אנרגטית של מדינת ישראל לאור העלייה החדה בזיהום האוויר ובשימוש בטכנולוגיות בזבזניות, התברר אתמול (שני) בישיבת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום אנרגיה ירוקה שמטרתה לעקוב אחר יעדי הממשלה שלא רק שהמדינה מפגרת הרחק מאחור בכל הקשור להתייעלות אנרגטית, היא גם לא מיישמת את ההחלטות שהיא עצמה קיבלה. בתגובה למציאות הממשלתית שבה אין כל החלטת ממשלה על תוכנית לאומית להתייעלות אנרגטית הדגיש ח"כ דב חנין (חד"ש) "הממשלה מתייחסת לחוק כאל המלצה וצריך להזכיר לה שמרגע שחוק אושר הוא מחייב לא רק את האזרחים אלא קודם כל את המדינה והממשלה".

2014-11-25_203118

במהלך הישיבה ציין נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ד"ר יניב רונן, כי הממשלה החליטה שעד שנת 2020 היא צריכה להפחית את צריכת האנרגיה החזויה ב-20%. לדבריו, ב-2010 משרד האנרגיה הוציא תכנית לאומית עם היעד המדובר, אבל למעשה לא מדובר בתוכנית לאומית שכן היא כלל לא הובאה לאישור הממשלה. התוכנית נעשתה בהתאם לנתוני חברת החשמל תוך הערכות על גידול קבוע בצריכת החשמל והוחלט בה על צמצום הצריכה ב-20 אחוזים תוך הנחיות לבנייה ירוקה הצורכת פחות חשמל, התייעלות במשרדי הממשלה בחסכון באנרגיה ודלק ועוד" סיפר ד"ר רונן. לדבריו, משקי הבית והתעשייה מובילים את ההתייעלות בישראל מצד אחד, בעוד המגזר הציבורי (משרדי ממשלה ורשויות מקומיות) והמסחרי (קניונים ומרכזי קניות) עדיין לא הולכים בעקבות החלטות הכנסת.

נציג המשרד להגנת הסביבה, ד"ר גיל פרואקטור, אמר שישראל עומדת בפני אתגר ביחס למדינות העולם. כחלק מהסכם כללעולמי, בשנה הבאה ישראל תידרש להציב יעד שאפתני בהפחתת פליטות עד 2030. באין שר מכהן במשרד להגנת הסביבה, עד היום לא הוצג בפני הממשלה דו"ח מיוחד שסוקר את ההתקדמות בהתייעלות האנרגטית בישראל בשנים 2011-2013. מהדו"ח שהוגש היום לכנסת עולה בבירור כי "הממשלה לא מצליחה לעמוד ביעד ההתייעלות האנרגטית ולא ביעד להפחתת פליטות גזי חממה". ח"כ חנא סוויד (חד"ש), העומד בראש הוועדה ציין כי "החיסכון באנרגיה הוא הדלק הטוב ביותר שהאנושות יכולה לחשוב עליו והוא הדלק הנקי ביותר" וכי הכוח המניע היום את הצורך בחיסכון הוא לא מחיר הדלקים או החשש שהרזרבות אוזלות, אלא הצורך בהפחתת פליטות החומרים המזהמים.