'חוק הנאמנות': יוצרים, שחקנים ואמנים יפגינו במוצ"ש נגד סתימת הפיות של ממשלת הימין

מחאת האמנים, השחקנים והיוצרים נגד הצעת חוק הנאמנות בתרבות, שעברה השבוע בוועדת השרים לחקיקה, מתרחבת. בתי הספר בצלאל, שנקר והאקדמיה למוזיקה פרסמו הצהרה משותפת נגד החוק, וגם איגוד המחזאיות והמחזאים יצא בקריאה חריפה נגדו. על העצומה שהפיץ פורום מוסדות התרבות בתחילת השבוע חתמו יותר מ–2,500 שחקנים, יוצרים, אמנים, סופרים ואנשי אקדמיה.

2018-10-25_194614

ארגוני היוצרים קוראים להשתתף בהפגנה ההמונית שתתקיים במוצאי שבת הקרוב, 27 באוקטובר, בשעה 20:00, נגד החוק ברחבת הסינמטק בתל אביב.

יצוין שראשי בתי הספר בצלאל, שנקר והאקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים יצאו בהצהרה משותפת חריפה נגד החוק. "אנו, נשיאים ורקטורים של מוסדות להשכלה גבוהה בתחומי האמנות, התרבות והיצירה, מבקשים להביע התנגדות ומחאה כנגד הניסיון לשנות את חוק התרבות והאמנות ולהוסיף לו מבחני נאמנות שישפיעו על התמיכה במוסדות הציבור הנתמכים או ממומנים בתחום התרבות", כתבו. "כמי ששוקדים על ההשכלה הגבוהה ואחראים על חינוך הדור הבא של החברה הישראלית אנו רואים בהצעה פגיעה בחופש היצירה, בתרבות הישראלית ובחוסנה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, בעלת תרבות חופשית ופתוחה. חברה המאפשרת ליבון פתוח של כל שאלה, ביקורת, מחלוקת, וגיוון, ללא התערבות פוליטית, וללא הכתבה של נאמנות או פטריוטיות מבית מדרש אחד, של הממשלה", הדגישו

על המכתב חתומים נשיא בצלאל פרופ' עדי שטרן והרקטור ד"ר יובל קרניאל; נשיאת שנקר פרופ' יולי תמיר; נשיא האקדמיה למוזיקה ומחול, פרופ' ינעם ליף וסגן הנשיא פרופ' מיכאל קלינגהופר. "אנו נמשיך לחנך את הצעירות והצעירים, היוצרים והיוצרות, לאורם של ערכי חופש הביטוי, חופש היצירה ותרבות פתוחה שאינה חוששת מביקורת או מדעה אחרת ושונה", סיימו את מכתבם.

גם איגוד המחזאים והמחזאיות פרסם קריאה ליוצרים ואמנים לסרב לחוק הנאמנות. אם יעבור, כתבו, הוא "יציב את ישראל בשורה אחת עם משטרים טוטליטריים אפלים שמשלו באירופה במאה שעברה, והמושלים באזור גם בעידן הנוכחי. חוקים כאלה מובילים בהכרח לרדיפת אמנים, מדענים ואנשי רוח, ודנים את עמיהם ומדינותיהם לתקופות של חושך בכל תחומי היצירה". במוצאי שבת תתקיים ברחבת הסינמטק בתל אביב הפגנה נגד החוק.

במכתב חריף שהופץ לתקשורת כינו את החוק "בגידה בערכי מדינת ישראל", וציינו כי הוא "מתנה על כרית של קטיפה לכל מי שקורא לבידודה והחרמתה". "הגיע הזמן לומר בקול צלול וברור", נכתב בהודעה, "מאחורי חקיקה שמתיימרת להיות מהלך פטריוטי, אין דבר מלבד רצון נואש לקושש קולות בפריימריז של הליכוד על חשבון טובתה של מדינת ישראל ואזרחיה. הדברים ידועים גם בתוך הממשלה".

כאמור, אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, חתמו על עצומה נגד חוק הנאמנות בתרבות, הקוראת לממשלה ולכנסת לעצור את קידומו. איתמר גורביץ', מנהל פורום מוסדות התרבות שיזם את העצומה, אמר לאתר וואלה: "במדינה דמוקרטית צריך לשמור על חופש הדיבור והיצירה, וישראל היא מדינה מספיק חזקה כדי לעמוד בפני ביקורת ללא צורך בצנזורה". בין החותמים על העצומה זוכי פרס ישראל ובהם: דויד גרוסמן, טוביה ריבנר, דני קרוון ואדוין סרוסי, ובנוסף גם הלל מיטלפונקט, אגי משעול, ששון גבאי, גיל פרנק, עודד קוטלר, יחזקאל לזרוב, שמואל הספרי, מוטי לרנר, לימור גולדשטיין, ליליאן ברטו, לאורה ריבלין, אלון גרבוז, עמרי ניצן, יסמין גודר, דן רונן ויוסי פרוסט.

בעצומה נכתב: "אם יחוקק החוק ניתן יהיה לשלול מימון ציבורי מכל סוג של פעילות תרבות, על בסיס שיקול דעת פוליטי לחלוטין, ויהיה בה כדי להכפיף את עולם התרבות הישראלי, היצירה והאמנות לפרשנויות פוליטיות, להחלטות פופוליסטיות ולשיקול דעתם הרחב של גורמים פוליטיים. החברה הישראלית היא חברה חזקה ודמוקרטית, שחוסנה תלוי גם ביכולתה לקיים שיח מגוון, המכבד מגוון רחב של השקפות ודעות. מימון תרבות נדרש על מנת להבטיח מרחב מבוסס של מחשבה ויצירה, לטובת כלל החברה הישראלית ומגוון הזרמים והדעות בה. בשל כך אסור לאשר הצעה זו, אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהוא בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון, ואין רבותא באיזה שלטון מדובר".

על חוק הנאמנות בעמוד השער בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/10/G40_2018.pdf

ההפגנה במוצ"ש בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/337562993659505