חוק ההסדרה עבר בקריאה ראשונה; העבודה ויש עתיד עשו יד אחת נגד הצעת חוק של ח"כ ג'בארין

בתום דיון ממושך אישרה אמש (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק "להסדרת ההתיישבות ביהודה והשומרון" של חברי הכנסת מהימין המתנחלי בצלאל סמוטריץ', יואב קיש, שולי מועלם רפאלי, דוד ביטן ואורן חזן, כאשר 58 ח"כים תמכו לעומת 51 מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדה המשותפת לחוקה ולחוץ וביטחון להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

2016-12-08_204350

ח"כ יוסף ג'בארין (צילום: אל אתיחאד)

לפי הצעת החוק, "אם המפקד הצבאי מצא שבתקופה שקדמה לחוק ההסדרה, נבנתה התיישבות ישראלית על מקרקעין שזכויות השימוש וההחזקה בהם אינן נתונות למפקד הצבאי או לממונה על הרכוש הממשלתי, והבנייה הייתה בתום לב או שניתנה לה הסכמה של המדינהאם מדובר במקרקעין שלא הוכחה בו זכות הבעלות – המקרקעין יירשמו כרכוש ממשלתי. במקרים בהם הוכחה בעלות או הזכות להירשם כבעלי הקרקעזכויות השימוש וההחזקה בקרקע יופקעו ויועברו לממונה על הרכוש הממשלתי. הפקעת השימוש וההחזקה תהיה בתוקף עד להכרעה מדינית בדבר מעמד האזור".

במהלך הדיון שהיה רצוף תקריות, אמר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת): "תראו כמה מאמצים, כמה זמן, כמה אנרגיה הממשלה הזו מקדישה לפתרון בעיית הדיור של קבוצה קטנה של מתנחלים ביישוב עמונה, שהוקם על אדמות פרטיות של פלסטינים. הלוואי שהם היו מקדישים עשירית מהזמן הזה לפתרון משבר הדיור הגדול שקיים בתוך מדינת ישראל. הלוואי שהשר כחלון היה מתגייס לייצר חוק הסדרה לגבעת הארגזים, ולכפר שלם, ולשכונת הארגזים, וליפתא. הלוואי שאת רוח ההתגייסות של הקואליציה הם היו מקדישים לפתרון המשבר במערכת  הבריאות, לסיוע לנכים, למציאת פתרונות לקשישים".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הוסיף: "מה זה תקנון הכנסת עבור הפגיעה הקשה בחוק, בבג"ץ ובחוק הבין לאומי? כשהייתי ילד חשבתי על מנהיגי ישראל, כמעט אף פעם לא הסכמתי איתם אבל תמיד חשבתי שיש בהם משהו רציני. השתנה משהו רציני בהנהגה של מדינת ישראל, הפכו לאנשים פופוליסטיים. זה חלק ממנגנון להריסה עצמית, חטא היוהרה ושכרון הכוח מול העם הפלשתיני. אין לי שמץ של ספק שמה שקורה זה פגיעה בעם הפלשתינים, אמרנו שהכיבוש משחית ועכשיו אני רואה איך הוא פוגע בבית המשפט, במרחב הדמוקרטי, איך שהממשלה הזו רודפת אחרי עמותות והתקשורת. הכיבוש פוגע בשני העמים. כל מי שירים את היד פה, ימצא את הרגל שלו בבית הדין הבין לאומי בהאג".

ארגון זכויות האדם "יש דין" הגיב אמש לאישור חוק ההסדרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. "חברי הקואליציה מתעקשים להמשיך ולקדם חוק בלתי חוקתי ובלתי מוסרי, שגם הם יודעים שבסוף ייזרק לפח", מסרו בארגון, והוסיפו כי "הניסיון להכשיר גזל בחוק הוא אות קין על מצחם של פוליטיקאים ששכחו שתפקידם להגן על שלטון החוק וזכויות אדם".

הכנסת דחתה אתמול הצעת חוק שהגיש ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שמחייבת הצטרפות ישראל לאמנת רומא, ובכך להחיל על עצמה את סמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי. המחנה הציוני ויש עתיד שילבו ידיים עם הקואליציה להפלת החוק ברוב של 74 נגד 15. ח"כ ג'בארין הקריא מעל הדוכן באנגלית את הסעיף באמנה שמגדיר כפשעי מלחמה "העברת אוכלוסייה של המדינה הכובשת לתוך השטח הכבוש על ידה", ואמר שאישור חוק ההסדרה מהווה פשע מלחמה. ג'בארין פנה לחברי הקואליציה והציע להם להתחיל לחפש עורכידין אם יצביעו בעד חוק ההסדרה, שכן הם יהיו אחראים ישירות בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי.