חודש לשביתת הפועלים במפעלי ענק הרכב האמריקאי ג'נרל מוטורס

חודש נמשכת שביתת הפועלים במפעלים של ענק הרכב האמריקאי ג'נרל מוטורס. ב-16 בספטמבר האחרון, כ-50 אלף עובדי החברה ברחבי ארה"ב פתחו בשביתה והפסיקו את עובדתם ב-33 מפעלים ומתקני החברה. בשבת האחרונה הודיע האיגוד עובדי תעשיית הרב (UAW) כי יעלה את דמי השביתה לכל עובד ב-25 דולר נוספים והתשלום השבועי יעמוד על 275 דולר במקום 250 עד כה. מעשה זה הקדים בעצם העלאת שכר שתוכננה ל-1 בינואר ב-2020.

כתוצאה מהשביתה שרשרת הייצור העולמית של ג'נרל מוטורס מתחילה להיפגע. שני מפעלים של החברה, בקנדה ובמקסיקו, הפסיקו את עבודתם והדבר הוביל להפסקת העבודה הזמנית של כ-10 אלף עובדים. הפסדי החברה ברחבי העולם נאמדים במיליארדי דולר וערך מניית החברה צונח.

הפגנת עובדי ג'נרל מוטורס השובתים שנערכה בשבוע שעבר (צילום מסך: פיפלס וורלד)

השביתה יצאה לדרך לאחר פקיעת ההסכם הקיבוצי הקודם. שני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה לפני פקיעת התאריך האחרון למשא ומתן ב-14 לספטמבר. עם תום 14 ימי השביתה הראשונים החלו העובדים המאוגדים לקבל דמי שביתה מהאיגוד שך 250 דולר לשבוע. זהו סכום צנוע מאוד אך מטרתו לאפשר לעובדים להתמיד בשביתתם.

האיגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW) מסר כי המו"מ עם ההנהלה נמשך והשביתה גרמה לכך שהנהלת ענקית רכב אחרת, "פורד", תסכים להתגמש דרישותיה לקראת חידוש ההסכם הקיבוצי. "במידה וקרייזלרפיאט לא יסכימו לדרישות שלנו גם שם נפתח בשביתה ללא הגבלת זמן", הדגיש דובר האיגוד.