חד"ש תמכה בהצעות החוק לעיגון השוויון ולאימוץ והפונדקאות ללהט"בים – שלא אושרה

חברי הכנסת של חד"ש תמכו אתמול (רביעי) בהצעות החוק לעיגון השוויון בחקיקה ולאימוץ והפונדקאות ללהט"בים שלא אושרה. הצעות חוק שנועדו לאפשר לזוגות להט"בים לאמץ יחד ילדים ולהביא ילדים בהליך פונדקאות בישראל לא אושרו כי לא זכתה לתמיכת ועדת השרים וח"כים רבים מהליכוד העדיפו להיעדר מההצבעה. הרשימה המשותפת התפלצה בהצבעה: חברי רע"ם ותע"ל הצביעו נגד ההצעות, בעוד שחברי חד"ש ובל"ד תמכו בהן.

הצעת חוק האימוץ, שהגישה ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), ביקשה לבטל את הקביעה בחוק כי רק "איש ואשתו" רשאים לאמץ ילד. לדבריה, ההצעה נועדה לאפשר אימוץ "על ידי כל אדם, אך ורק לפי הקריטריונים המקצועיים שיבדקו האם הוא או היא כשירים להיות הורים". החוק הקיים מאפשר ללהט"בים לאמץ ילד רק כיחידים ולא כזוג, וכך קטנים סיכוייהם לאמץ ילד בישראל או לזכות בהכרה בהורות של בן או בת הזוג. מיכאלי ציינה כי ההצעה תואמת את מסקנותיה של ועדה מקצועית לבחינת הסוגיה, וכי הממשלה עצמה התחייבה בפני בג"ץ לתקן את התנאים לאימוץ.

יצוין שמליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה טרומית את הצעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שתעגן בתוכה את ערך השוויון והאיסור על הפליה. ההצעה של כחול לבן, שהועלתה לחקיקה בניגוד לעמדת יתר מפלגות הימין והחרדיות בקואליציית נתניהו, אושרה ברוב של 56 תומכים מול 54 מתנגדים. על כך אמרה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "הצעת חוק השוויון שעברה בטרומית יכולה להיות צעד לעבר עיגון השוויון בחוק יסוד. החוק ממש לא מבטל את האפליה המובנת בחוק הלאום וחוקים אחרים אבל היא בכל זאת צעד חיובי. יש לקוות שהחוק שעבר הוא שיקודם ולא חוקים מקבילים שמבטלים את השוויון הקולקטיבי. אין חצי שוויון או שוויון או הפליה".

יצוין שאיש הליכוד לשעבר גדעון סער, שהודיע על פרישתו מהמפלגה לטובת הקמת מפלגה חדשה, התקשר אמש לראשי יהדות התורה כדי ליישר עמם את ההדורים. המתיחות בין הצדדים התגלעה לאחר שסער נעדר בהצבעה שהובילה כחול לבן על חוק השוויון בכנסת. בשיחה עם השר ליצמן אמר סער כי הגיע למליאה לאחר שהסתיימה ההצבעה ולכן לא אפשר לו יו"ר הכנסת יריב לוין להצביע. ח"כ גפני לא ענה לשיחה של סער.