חד"ש תומכת בשובתים; הנהלת אוניברסיטת ת"א מאיימת על ארגון הסגל הזוטר

בצעד בריוני שאינו מקובל ביחסי עבודה בכלל ובאוניברסיטה בפרט שלחה אתמול (רביעי) הנהלת אוניברסיטת תלאביב מכתב איומים לארגון הסגל הזוטר בטענת סרק שאי הקלטה שיעורים במסגרת הצעדים הארגוניים בהם נוקטים חבריו "הינה עבירה על חוק המחשבים שעונשה שלוש שנות מאסר".

יצוין שחוק המחשבים אינו עוסק כלל בשינוי הגדרת ההקלטה האוטומטית בזום ו"אין זה אלא מהלך שכל מטרתו הוא להלך אימים על חברי הארגון", כפי שנמסר מהארגון והוסיפו "אין לאיומים אלה כל בסיס משפטי והמטרה  של ההנהלה היא לנצל את המשבר כדי להחליש אותנו ולהשיג מטרות עקרוניות לעתיד".

הארגון שלח תגובה רשמית מטעם היועץ המשפטי בה נטען בין היתר כי: "חוק המחשבים מתייחס במפורש לצורך לתת הגנה מפני תופעות החמורות של גרימת נזק לחומר מחשב או ביצוע עבירות של זיוף, מרמה וגניבה באמצעות מחשב. איך הגיעה האוניברסיטה למצב שהיא מאשימה מרצים שמסרבים להקליט את ההרצאות שלהם (עקב חשש כבד לפגיעה בפרטיות וזכויות יוצרים) בעבריינות סייבר? הארגון הורה לחבריו להימנע מלהקליט את הרצאותיהם עניין הנמצא במחלוקת בין הצדדים, ואף נמצא בלב סכסוך עבודה שהוכרז על ידי הארגון. אף אחד לא שותל תוכנות זדוניות במחשבי האוניברסיטה; אף אחד לא מזיק למחשבים; ואף אחד לא פוגע במאגרי המידע של האוניברסיטה".

סגלי הסגל הזוטר במכללות ובאוניברסיטאות פתחו ביום ראשון האחרון בצעדים ארגוניים וגם ארגוני הסגל הבכיר בכל האוניברסיטאות עומדים להכריז על סכסוך עבודה. זאת, בשל פגיעה בהסכמים הקיבוציים בחסות משבר הקורונה. המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר בטכניון, מכון ויצמן ובאוניברסיטאות העברית, בן גוריון, בר אילן וחיפה הפיצה מסר ברוח זו לאלפי חבריהם.

יצוין שחברי הסגל הזוטר ב-11 מכללות מאוגד בכוח לעובדים פתחו בשביתה. הארגונים מאשימים את משרד האוצר, את ראשי המכללות ואת הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) במריחת המשא ומתן על תנאי העסקתם במשך שנתיים וחצי. במערכת ההשכלה הגבוהה קיים חשש שבגלל העובדה שהלימודים ממילא מתקיימים בזום, השביתה עלולה לשיתוק ההוראה. בין הדרישות המרכזיות שמעלה איגוד הסגל האקדמי: העסקה שנתית רציפה שתחליף את המצב בו חברי הסגל הזוטר מפוטרים מדי סמסטר ללא כל הבטחה לעבודה בסמסטר הבא; שיפור תנאי השכר אשר הוקפאו מאז 2014; קדימות לסגל הקיים באיוש קורסים שנפתחים ועוד. שביתה החלה הבוקר במכללות הבאות: המכללה האקדמית ת"איפו, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית כנרת, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית הדסה בירושלים, ועזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה. ביום ראשון הקרוב יצטרפו מכללת ספיר והמכללה האקדמית אחוה, עם פתיחת הלימודים אצלן, וב-1 בנובמבר, מכללת סמינר הקיבוצים.

במקביל, הסגל הזוטר באוניברסיטאות נוקט עיצומים בשל סכסוך עבודה על תנאי ההעסקה בתקופת הלמידה מרחוק. לא תתאפשר הקלטת השיעורים. הסגל הזוטר יעשה שימוש אך ורק באמצעים הנמצאים ברשותו ולא יממן ציוד נדרש להוראה מקוונת. כמו כן, לא יתבצעו מטלות חריגות כמו הכפלת כמות הסטודנטים בקורס, השגחה בבחינות, מתן סיוע טכני, הארכה ותוספת שיעורים. בין הדרישות: תגמול על עומסי עבודה כבדים, רכישת ציוד לעבודה מרחוק וכן הימנעות מהקלטת השיעורים כדי שלא ניתן היה להשתמש בהם בעתיד כדי להחליף את המרצים. גם שם מאיימים בהמשך לעבור לשביתה מלאה.

חד"ש הביעה אמש תמיכה בעובדי ההוראה בהשכלה הגבוה הנוקטים עיצומים. ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר: "זו שביתה המוצדקת. הדרישות של הסגל הזוטר במכללות נתקלות מזה שנים רבות בהתעלמות וזלזול מצד הממשלה ובמיוחד מצד משרד האוצר. הגשתי בקשה לדיון מהיר בנושא". ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) לשעבר מרצה שהיה פעיל בארגוני הסגל הזוטר, הוסיף "אני מחזק את ידיהם של חברי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות בשביתתם הצודקת. בלתי נסבל הדבר שמשרד האוצר בולם כל שיפור בתנאי העובדים וגורר שוב ושוב את הארגונים לשביתות. שר האוצר פועל בבריונות נגד העובדים ובכפפות של משי מול בכירים ותאגידים". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) מרצה לשעבר באוניברסיטת חיפה הדגיש "כאקדמאי, אני מכיר היטב את שיטות ההעסקה הנצלניות של הסגל הזוטר. כחבר כנסת, אני מתקומם בכל פעם מחדש מול סירובו העיקש של האוצר להביא לשיפור בתנאי העובדים. אני מחזק את ידי חברי וחברות הסגל הזוטר במכללות הציבוריות שממשיכים בשביתתם הצודקת".

על המאבקים במוסדות להשכלה גבוהה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 7):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G41_2020.pdf

עוד על מאבק הסגל הזוטר, בגיליון "זו הדרך" 39 (עמ' 10):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G40_2020.pdf