חד"ש תומכת בהשבתת מעונות היום; שביתה במפעל טבע בקריית שמונה

1400 מעונות היום שבפיקוח לא פתחו הבוקר (ראשון) את שנת הלימודים. זאת לאחר שאתמול בלילה נכשלו המגעים בין האוצר למשרד העבודה והרווחה למציאת פתרון. האוצר רצה לפנות לבית המשפט לעבודה להוצאת צווי מניעה אבל שר הרווחה חיים כץ סירב. ביום שישי התפוצצה פגישת משא ומתן בין האוצר לארגוני המפעילים את מעונות היום זמן קצר לאחר שהחלה ובנעמת האשימו את האוצר שהוא מעוניין בהשבתה.

2018-09-02_205035

ממטה המאבק של הארגונים המפעילים את מעונות היום נמסר הבוקר: "חבל שגם הלילה משרד האוצר עסוק בספינים על גב ההורים והפעוטות במקום במשא ומתן רציני אתנו. מאות הפניות שאנו מקבלות הן ההוכחה הטובה ביותר לכך שהציבור לא נותן לשקרים הללו לבלבל אותו". במטה הוסיפו ש"באוצר לא מתביישים להציג תוספת של עשרות שקלים לחודש לשכר המטפלות כ'תוספת משמעותית' ושולחים תינוקות בני יומם למעונות בהם מטפלת אחת אחראית על 10 תינוקות ויותר. הארגונים החברתיים קוראים לאוצר להיכנס למשא ומתן כן ואמיתי אתנו לפתרון המשבר".

חד"ש תומכת בהשבתת המעונות. יו"ר הוועדה לזכויות האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), מסרה אמש: "למעלה מ-100 אלף תינוקות ופעוטות יישארו בבית מחר ולא ייכנסו למעונות היום עם תום החופש הגדול. למה? כי ממשלת נתניהו ממשיכה במדיניות העוני וההדרה כלפי המטפלות, ומנשלת אותם מזכויותיהן הבסיסיות. אותן מטפלות אשר שומרות ומחנכות את התינוקות שלנו במשך שעות היממה עובדות בתנאי עבודה מחפירים, מקבלות פחות משכר המינימום ומנושלות מזכויות סוציאליות. ועכשיו, מבקשים משרדי העבודה והרווחה והאוצר להעלות את שכרן דווקא על חשבון ההורים על ידי העלאת שכר הלימוד השנתי שממילא גבוה. בתגובה, הכריזו המטפלות והארגונים המפעילים על שביתה.

לדברי ח"כ תומאסלימאן "המצוקה של מטפלות מעונות היום אינה סוגיה הנמצאת בשולי פתיחת שנת הלימודים. זהו מאבקם של העובדות המוחלשות ששומרות על החשובים לנו מהכול; מאבק על שלומם, ביטחונם, בטיחותם והתפתחותם הבריאה של הילדים שלנו; כמו גם מאבק על נגישות ויעילות מעונות היום כאחד התנאים להשתלבות נשים רבות בשוק העבודה".

עוד היא פנתה להורים ואימהות: "שביתת מעונות היום נועדה בין היתר כדי למנוע העלאת שכר הלימוד שיוטל בסופו של יום על ההורים. זהו מאבקם של ההורים, המטפלות והארגונים אל מול התנערות הממשלה מאחריותה כלפי התינוקות שלנו. אנו יודעים ויודעות היטב כי השביתה כרוכה בקשיים במיוחד להורים העובדים שייאלצו למצוא פתרון וסידור לילדיהם. יחד עם זאת חשוב לזכור שאחרת, שכרי הלימוד הגבוהים ממילא, יוטלו עליכם, והמטפלות ימשיכו לעבוד בתת תנאים, דבר שיפגע בילדים שלכם. אני עקבתי ועוקבת, במיוחד בשלוש השנים האחרונות, אחרי הנושא של מעונות היום והמשפחתונים. מיד עם תחילת מושב החורף, אמשיך לקדם את הצעת חוק שהגשתי יחד עם ח"כים נוספים ואשר מבקשת להכיר במטפלות כשכירות ובכן להבטיח שהן יקבלו את מלוא זכויותיהן".

ח"כ דב חנין הוסיף: "שנת הלימודים נפתחה הבוקר, אבל מאה אלף הפעוטות שבמעונות המפוקחים יישארו בבית. כי במדינה שלנו יש מי שחושבים שחינוך מתחיל מגיל שלוש. ומה לגבי הגילאים הקריטיים ביותר של 0-3? הזנחה והפקרות. מסגרות יקרות שההורים בקושי מצליחים לממן. תקן בלתי אפשרי של מטפלת על ששה ילדים, כאשר בפועל במקומות רבים יש אחת על 9 או 10 ילדים רכים שלגמרי זקוקים עדיין להשגחה צמודה".

מטפלות המעונות המפוקחים מתחילות מחר בשביתה צודקת: בגלל המחסור המשווע בכוח אדם. בגלל התנאים המחפירים של העסקתן הגורמים לשחיקה ולתחלופה בלתי אפשרית של מטפלות. כל אלה פוגעים במטפלות ופוגעים בילדים. צריך לתמוך בשביתה הזו. צריך לדרוש שהמדינה תיכנס לתמונה, תקים מעונות, תממן ותפקח על כל המסגרות לפעוטות", הדגיש.

ח"כ חנין סבור ש"למדינה יש מספיק כסף כדי לסבסד ולפקח ולעשות כאן חינוך שאפשר להתפאר בו. אבל בממשלה מעדיפים לעשות עם הכסף הזה דברים אחרים. לכן הם התנגדו להצעת החוק שלי לחינוך חינם מגיל 0. אני מתכוון לשוב ולהעלות אותה להצבעה בפתיחת מושב הכנסת".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיב להשבתת המעונות אף הוא אמר כי "מדינת ישראל מפקירה את ילדי הגיל הרך. חוסר התקינה ואיהעמדת המשאבים הראויים מעמידים את מערכת החינוך במעונות במצב שבו אין אפשרות למערכת לטפל בילדים כראוי". ניסנקורן פנה לממשלה ודרש מהם להתעשת ולטפל בשורש הבעיה באופן מיידי. "אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא", הוסיף ניסנקורן.

יצוין שכ-250 עובדי מפעל טבע "מיגדה" בקריית שמונה פתחו הבוקר בשביתה על רקע חששותיהם מעתידם התעסוקתי ביום שלאחר מכירת המפעל. בניגוד להבטחת הנהלת החברה, היא אינה מספקת נתונים לעובדים בנוגע למכירת המפעל ואינה משתפת אותם בהתקדמות המהלך למרות השפעתו המכרעת על עתידם התעסוקתי.

יו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון יונה פרטוק, אמר: "צעדיהם הארגוניים של העובדים נתמכים באופן מלא על ידי ההסתדרות. צר לי שהנהלת טבע לא מפנימה שבמקומות כמו קריית שמונה האלטרנטיבה התעסוקתית לעובדים כמעט שאינה קיימת, ולכן על אחת כמה וכמה במפעל כמו זה. יש להתחשב בעובדים ולבוא לקראתם".