חד"ש על התקציב הדו-שנתי של ממשלת הימין: לטובת העשירים, הכיבוש והגזענות

תקציב המדינה הדושנתי וחוק ההסדרים אושרו הלילה (חמישי) במליאת הכנסת בקריאה שנייה שלישית. זאת, לאחר שעות ארוכות שבהן הצביעו חברי הכנסת על ההסתייגויות שהוגשו. התקציב יעמוד בשתי השנים יחד על 906.8 מיליארד שקל: 446.8 מיליארד שקל ב– 2017 ו-460 מיליארד שקל ב– 2018.

2016-12-22_203843

חברי סיעת חד"ש ברשימה המשותפת תקפו בחריפות את הצעת התקציב. "תקציב של כיבוש, גזענות ופגיעה ברווחה" – כינו אותו. ח"כ עאידה תומאסלימאן אמרה, בין היתר, במליאה במהלך הדיון: "במצב הקיים היום כבר יש בעיה בתקציבים של בתי החולים יש בעיה במספר המיטות, יש בעיה בתקנים של צוותים רפואיים, יש בעיה בצוותי המיילדות, יש מחסור אדיר. יש בעיה איפה שנוגעים בבתי חולים ובקופות החולים. התור הוא מאוד ארוך, מנסים כל הזמן לגבות כספים על גבי החולים המגיעים לטיפולים שלהם בזמן המתאים שיצילו את חייהם. משרד בריאות כנראה לא חושב שצריך להוסיף תוספת נאותה לבתי החולים וגם לקופות חולים כדי שיתפקדו ויתנו בריאות יותר טובה. אז לבריאות מונעת אין כסף; אבל לפחות צריך להשקיע בבריאות האזרחים בעת חולי. אני חושבת שתקציב זה בלתי מתקבל על הדעת". בתום ההצבעה הוסיפה ח"כ תומאסלימאן "זהו תקציב שמנציח את הכיבוש, מקדם בנייה בהתנחלויות ומחסל כל פתרון ריאלי לשלום ומפר באופן בוטה את החוק הבינלאומי. תקציב שמעשיר את העשירים ודוחק את העניים לשפל חדש. הממשלה חילקה השבוע לחברי הקואליציה מיליונים כדי שיצביעו בעד התקציב, מה שהם מכנים 'כספי קואליציה' הם בגדר שוחד או כספי השתקה, אין פלא, שעם ממשלה כזו ישראל היא מהעניות מבין מדינות המערב ומפגרת במצב הבריאות הציבורית". 

חבר הכנסת דב חנין הדגיש בנאומו על הצעת התקציב של ממשלת הימין "יש לנו כאן שלטון אטום שמחלק כספים לחברי כנסת בלי לדעת למה, שבראשו עומד אדם שמעז לומר שהוא יודע מה זה לעזוב בית, משום שאחרי שהפסיד בבחירות בשנת 1999 נאלץ לעזוב את המעון הרשמי אל מלון שרתון פלאזה. במקום שלטון אטום, אנחנו צריכים כאן שלטון שמסתכל על בניאדם. ושלטון שמסתכל על בניאדם יביא גם תקציב של אנשים".

ח"כ חנין פירט את תכניתו לאותו תקציב של אנשים, אשר יביא לצמצום איהשוויון, לסיום 'עבדות הקבלן', להעלאה משמעותית של קצבאות הזקנה והנכות הבלתי אפשריות.
ח"כ חנין המשיך וציין כי תקציב של אנשים לביטול הפערים בין יהודים וערבים ובין גברים ונשים, למיגור גזענות ממוסדת ולא ממוסדת כלפי מיעוטים אתיופים, מזרחים, רוסים וערבים, למאבק בלתי מתפשר באלימות על רקע מגדרי. בנוסף, התקציב שיש לקדם, לפי ח"כ חנין, ידאג להציל את מערכת הבריאות הציבורית, למצוא פתרונות דיור אמתיים באמצעות תכנית לאומית לדיור חברתי, לשנות את דמותה של מערכת החינוך, לפי המודל הפיני, ולקדם תחבורה ציבורית שתזכה להעדפה אמיתית בשטח. "ומאיפה יבוא הכסף לדברים הרבים האלה? – הכסף צריך לבוא מהטייקונים, מהמאיון העליון, ממס החברות וממס הירושה, אבל זו רק חצי תשובה, ואנחנו לא רוצים לעשות חצי עבודה".

"כדי להשלים את המהלך צריך להתייחס לפיל שניצב במרכז החדר: פרויקט השליטה בשטחים הכבושים. את מעגל העימות הצבאי עם הפלסטינים חייבים לסיים גם בגלל הסכנות שלו, הנזקים האיומים שהוא מייצר לשני העמים, אבל גם בגלל המחיר הכלכלי הבלתי נסבל שלו: ההוצאות הביטחוניות והזרמתם של עשרות המיליארדים מהכספים של כולנו הישר אל ההתנחלויות באות כולן על חשבון הציבור", הדגיש.

לדברי חד"ש "הפערים החברתיים מתרחבים וישראל הופכת לאחת המדינות העניות בעולם המפותח. המשכורות תקועות ויוקר המחיה בלתי אפשרי. הציבור הערבי סובל מאפליה מתמשכת והמדינה מעניקה הטבות מס לטייקונים. תקציב המדינה הולך לכיבוש, להתנחלויות, לצבא, לצוללות ומטוסים, להעמקת הפערים בין עניים ועשירים ובין יהודים וערבים. ההחלטה להעניק פרסים למתנחלי עמונה, וכ'פיצוי' להרוס בתים של אזרחים ערבים – היא רק הביטוי הבוטה ביותר למדיניות הזו. ממשלת ההתנחלויות, ההסתה הגזענית, וההון הגדול. ממשלה שמדרדרת את כולנו לעוני ואלימות".