חד"ש על גל הצתות הענק באמזונאס: סולידריים עם האופוזיציה הברזילאית

"השריפות שמשתוללות באגן האמזונס ומאיימות להחריף את אסון ההתחממות הגלובלית הן תוצאה של שילוב בין קפיטליזם משולח רסן, בוז לזכויותיהם של עמים ילידים, ופשיזם פוליטי בוטה", כך נמסר אמש מחד"ש. "ז'איר בולסונארו, ידידם הטוב של טראמפ ונתניהו, עלה השנה לשלטון בברזיל תוך שהוא מבטיח לחסל את האופוזיציה, את ארגוני הסביבה ואת מגני זכויות המיעוטים ולתת לבעלי ההון יד חופשית בכריתת היערות, החשובים כל כך לאנושות כולה. התוצאה היא גל ההצתות שמאיים להשמיד למעלה מ-20% מהאמזונס, להביא להיעלמותם של אלפי מינים, להרוס את ביתם של ילידי היער ולהביא להחרפה של משבר האקלים שגורר גלי חום, בצורות, שיטפונות ואסונות אחרים בעולם כולו – וגם כאן".

אין להתפלא על הידידות האמיצה בין בולסונארו ונתניהו, שמוביל כמוהו מדיניות של התרפסות בפני בעלי ההון, התעלמות מהנזקים הסביבתיים שמחוללת השתוללותו, ומלחמה נגד החירויות הדמוקרטיות של העם הפלסטיני, של מיעוטים אחרים, ושל מתנגדיו הפוליטיים. "אנו עומדים בסולידריות עם האופוזיציה הברזילאית ועם עמיה הילידים ומצטרפת אליהם בקריאה לקהילה הבין-לאומית לנקוט בצעדים חריפים שיבטיחו את עצירת השריפות וימנעו את הישנותן. גם כאן, בישראל ובפלסטין, עתידם של שני העמים כרוך בעבודה משותפת לצמצום פליטות הפחמן, בשמירה על שטחי הטבע ובמאבק סולידירי לשמירה על הזכויות הדמוקרטיות".

ממגמה ירוקה נמסר כי האסון שמתחולל ביערות האמזונס, "הריאות הירוקות של כדור הארץ", הוא אסון סביבתי בעל השלכות חמורות ברמה היסטורית-גלובאלית, "המעיד בעיקר על תפקידה הנוראי של תעשיית המזון מהחי בפגיעה הסביבתית, החרפת משבר האקלים והרס כדור הארץ".

לדברי הארגון הסביבתי "אסון זה הנו תוצר ישיר של מדיניות כלכלית-סביבתית פושעת, מפורשת ותאבה-בצע של נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו. שריפה זו, כמו קודמותיה, הוצתה בכוונת תחילה, על ידי חקלאים, תעשיינים ובעלי הון, ביוזמתו ובהובלתו של בולסונרו, במטרה לפנות שטחים לצורך גידול והאבסת בקר מתוך אי התחשבות בהשלכות אפשריות.

כמו רבים לפניו, בולסונרו מתעקש לראות בריאות הירוקות של כולנו משאב כלכלי שאפשר ואף צריך לנצל עד תום. מאז כניסתו לתפקיד, בולסונרו לא רק מכחיש את ההתחממות הגלובאלית ואת תפקידם הסביבתי המכריע של יערות האמזונס, אלא גם רודף פוליטית ופיזית את אלו המוחים נגד המדיניות המופקרת והתאוותנית שלו. רדיפה זאת מתבטאת, בין היתר, בהרג, מעצרים ואלימות קשה נגד פעילים סביבתיים ושבטים ילידים המגנים על אדמותיהם, וכן בפיטורי חוקרים באקדמיה. כל זאת בזמן שהוא זוכה לתמיכה ולהגנה ממנהיגים מסוימים, שאף הם לא מכירים בסכנת ההתחממות הגלובאלית ומסרבים לקחת אחריות על הנושא, ממש כמוהו".

במגמה ירוקה דורשים מכל ממשלה עתידית מדיניות ברורה, מהירה וצודקת לעמידה ביעדי דו"ח האו"ם האחרו וטיפול במשבר האקלים. "על מדיניות זו לכלול גם סנקציות נגד מדינות שדורסות ברגל גסה את הריאות הירוקות שלנו, ופוגעות במאמצינו הלאומיים והבינלאומיים לבלום את השפעות ההתחממות הגלובאלית, הפוקדת כבר היום את אזורנו ביתר-שאת". כמו כן נמסר כי השבוע הגיעו 150 בני נוער לשגרירות ברזיל בישראל כדי לדרוש את הפסקת המדיניות הפושעת של נשיאה ושבשבוע הקרוב יתקיימו הפגנות נוספות.