חד"ש מתנגדת לעסקת המאה של טראמפ ונתניהו – רוצים להנציח את הכיבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שישי) כי יפרסם את תכנית המאה למזרח התיכון לפני ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון, בשבוע הבא. טראמפ אמר כי הפלסטינים עשויים להגיב תחילה בשלילה לתכנית, אך "הדבר ייטיב עמם". "זו תכנית מעולה, שבאמת תעבוד", אמר טראמפ, שעתיד להיפגש עם נתניהו ביום שלישי הבא, ב-28 בינואר.

פלסטינים מפגינים במרכז רמאללה נגד "עסקת המאה", יוני 2019 (צילום: אקטיבסטילס)

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, אמר אתמול בפגישתו עם נתניהו בשגרירות ארצות הברית בירושלים, כי נתניהו ויו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, הסכימו להזמנת הנשיא לבוא בשבוע הבא לבית הלבן, שם ידונו בעסקת המאה. "הנשיא טראמפ ביקש ממני לשגר הזמנה לראש הממשלה בנימין נתניהו לבוא לבית הלבן בשבוע הבא כדי לדון בעניינים אזורים ובסיכויים לשלום. בהמלצת ראש הממשלה העברתי הזמנה גם לבני גנץ".

בחד"ש נמתחה ביקורת קשה על "גלגל ההצלה" ששיגר טראמפ לידידו נתניהו. בחד"ש קראו להקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67, לפירוק ההתנחלויות, להכרת זכויות הפליטים על פי החלטות האו"ם ולהכרת מזרח ירושלים בירת פלסטין. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה (חד"ש), אמר: "דיל המאה האמיתי הוא ראש ממשלה שמואשם בשחיתות ונשיא תחת משפט הדחה שמנסים להציל אחד את השני בעזרת מהלך מדיני מסוכן שיקבע את השליטה הצבאית על העם הפלסטיני בשטחים הכבושים לעוד דורות קדימה". "אני עוד לא יודע מה כולל דיל המאה אבל אני יודע בדיוק מהי טרגדיית המאה הפתרון לסכסוך ידוע כבר שנים אבל ממשלות ישראל מעדיפות את עופרה ויצהר על סיום הכיבוש ועתיד של שלום לילדינו", הוסיף עודה.

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) "כדאי לזכור: את הקונצנזוס הבינלאומי לגבי מדינה פלסטינית בגבולות 67, שבירתה ירושלים המזרחית, ופינוי כל ההתנחלויות לא יצליחו לשבור, לא טראמפ ולא נתניהו, שממשיכים לעבוד קשה כדי לגזור על שני העמים חיים על החרב". מ"שלום עכשיו" נמסר: "כל מתווה שלא יכלול הקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67 ופינוי התנחלויות מבודדות הוא אחיזת עיניים שתסתיים בפח האשפה של ההיסטוריה".

הרשות הפלסטינית מסרה אמש בתגובה להיערכות לקראת פרסום עסקת המאה, כי הם מזהירים מפני כל מהלך אמריקני שיפר את הלגיטימציה הבינלאומית. דובר הראשון אמר כי הם מחדשים את "דחייתנו החד משמעית של ההחלטות האמריקניות שהוכרזו בירושלים הנחשבת כבירת ישראל, יחד עם מספר החלטות אמריקאיות המפרות את החוק הבינלאומי". הדובר הזהיר את ישראל וארצות הברית מפני חציית קווים אדומים".

חוסיין אשייח', השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, אמר היום כי הם לא מקיימים שיח עם ארצות הברית בעניין עסקת המאה. "לא מתקיים שיח עם הממשל האמריקני על תוכנית המאה, לא בחלקה ולא במלואה. אנו דוחים נחרצות את העסקה ועמנו יתנגד לה ויפיל אותה כפי שהפיל את כל מזימות החיסול של הסוגיה הלאומית שלנו. אם יוכרז על התוכנית תתכנס ההנהגה הפלסטינית ותקבל את ההחלטות המתאימות נוכח היקף המזימה בסיפוח חד צדדי, באם תוצע בעסקת המאה האמריקנית, משום שהדבר יערער את היציבות האזורית".