חד"ש מגנה את החלטת עיריית אום אל-פחם לבטל הופעה של תאמר נפאר

סניף חד"ש בעיר אום אל-פחם תקף היום (רביעי) בחריפות את החלטת העירייה לבטל הופעה של הראפר תאמר נפאר, בטענה ששיריו "אינם תואמים את הלך הרוח בעיר". בהודעת העירייה נכתב: "האזנו לחלק גדול מתכני שיריו וצפינו בהופעות רבות של האמן, ומצאנו שהם אינם מתיישבים עם המקובל מבחינה דתית, מוסרית, חינוכית ותרבותית באום אל-פחם". ההופעה תוכננה להתקיים מחר במתנ"ס העירוני, כחלק מפרויקט "עיר הילדים והנוער" של משרד החינוך ולפי מפיק האירוע נמכרו אליה מאות כרטיסים. יצוין שגם תושבים רבים בעיר גינו את ההחלטה והודיעו כי הם מתכוונים לנהל מאבק משפטי נגד העירייה.

הופעה של הראפר תאמר נפאר בהפגנה פלסטינית-ישראלית נגד הכיבוש ליד מחסום צה"ל (צילום: אל אתיחאד)

 

בהודעה על ביטול המופע, שנחתמה על ידי ראש העיר סמיר מחאמיד, נכתב כי ההחלטה התקבלה על ידי רוב חברי מועצת העיר. בנימוקי ההחלטה נכתב כי שיריו של נפאר "מכילים ביטויים, מונחים ורעיונות שאינם תואמים את הלך הרוח התרבותי והחברתי שלנו". האגודה לזכויות האזרח פנתה במכתב לראש העיר וביקשה שיחזור בו מההחלטה, שהתקבלה לטענתה בחוסר סמכות. היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, כתב כי ההחלטה מהווה "פגיעה קשה בחופש הביטוי האמנותי". לדבריו, "לנבחר ציבור אסור להתערב בתוכן האמנותי של יצירות אמנות או מופעים המועלים במוסדות ציבוריים, במוסדות תרבות הנתמכים בכספי ציבור או במוסדות תרבות פרטיים". הוא כתב כי ההחלטה פוגעת באופן חמור בזכותו של האמן לבטא את עצמו ובזכותם של תושבי אום אל-פחם להגיע למופע.

במכתב ששלחה האגודה לזכויות אזרח נכתב כי בשנים האחרונות מוסדות השלטון מאיימים על חופש הביטוי במוסדות תרבות פלסטיניים ומוסדות שעוסקים בכיבוש. "בארבע השנים האחרונות נשמעו שוב ושוב איומים על חופש הביטוי האמנותי שכוונו נגד מוסדות תרבות פלסטיניים ונגד הצגות, סרטים ושירים שעסקו בכיבוש ובסוגיות רגישות נוספות", נכתב, "שוב ושוב הבהירה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כי לשרת התרבות ולראשי רשויות מקומיות אין סמכות להתערב בתוכן האמנותי של היצירה. עגום במיוחד שעיריית אום אל-פחם והעומד בראשה הצטרפו לקולות אלה שמבקשים להטיל צנזורה על תרבות ואמנות".