חד"ש: ישראל היא המדינה היחידה שבחרה במעקב על-ידי שירותי הביטחון באצטלה של מאבק בקורונה

חד"ש הביעה היום (רביעי) התנגדות נחרצת למעקב אחרי אזרחים באמצעות איכוני שירותי הביטחון. מחד"ש נמסר כי "נתניהו מתעקש לבלוש אחר האזרחים, זאת כאשר קיימו חלופות אזרחיות שפותחו בארץ וברחבי העולם. ישראל היא היחידה העושה שימוש בשירותי הביטחון כדי לעקוב אחר כל אזרחיה באצטלה של מאבק בנגיף הקורונה. המעקבים הם סכנה למרחב הדמוקרטי ומדרון חלקלק".

לדברי ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה: "ככל שעוברים הימים מתברר כישלון הממשלה בהיערכות לגל השני של הקורונה. הממשלה מנסה לשדר כי היא נוקטת באמצעים דרסטיים, אך לאמיתו של דבר שימוש בשב"כ ללא מערך בדיקות יעיל ומערך חקירות אנושיות מתפקד, נותן תחושת ביטחון מזויפת מי שהולך לבית הכנסת בשבת ללא טלפון, זו שפוגשת את בני משפחתה בבית, ואחר שעושה קניות בקניון צריכים לדעת שהמערכת הזו לא מגנה עליהם מאחר ואינה יעילה במבנים וברביקומות".

עוד הוסיפה ש"חבל שאחרי כל האזהרות לגבי עומק הפגיעה בפרטיות ולמרות התרעות המומחים על חוסר היעילות של הכלי, ממשלת ישראל בוחרת להשתמש באמצעי בו לא נקטה אף מדינה דמוקרטית. אנחנו לא חשודים ולא טרוריסטים אלא חולים, ובמקום להציע פתרונות אמיתיים מדינת ישראל מטילה אמצעי שיטור על האוכלוסייה. מהדיון אתמול בכנסת הסתבר שתוך שבוע ניתן יהיה לעשות שימוש באפליקציה שבידי משרד הבריאות".

גם האגודה לזכויות האזרח הביעה התנגדות למהלך "שאפילו ראש השב״כ עצמו מתנגד לו". באגודה מסרו עוד "חלק מהפוליטיקאים שלנו התאהבו בפתרון הזה ומנצלים את החשש בציבור לקדמו, ואת המחיר נשלם כולנו. בדמוקרטיות שסבלו מתחלואה קשה משלנו לא השתמשו בשירות הביטחון החשאי, ובחרו בפתרונות הרבה פחות פוגעניים, כמו אפליקציות וולונטאריות שמאתרות מגעים תוך שמירה על פרטיות, ומסייעות בחקירות אפידמיולוגיות. ואצלנו? רק השבוע הורו סופסוף על תגבור מערך החקירות האפידמיולוגיות האנושי, שאין לו תחליף, והממשלה מתעכבת במכוון או שלא במכוון בפיתוח החלופות".