חד"ש דורשת הקמת ועדת חקירה על רצח יעקוב אבו אל-קיעאן שנורה בידי שוטרים באום אל-חיראן

חד"ש דורשת הקמת ועדת חקירה כדי לבדוק את התנהגות המשטרה על נסיבות מותו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנורה למוות בידי שוטרים ב-2017 בעת הריסת הכפר אום אלחיראן. כך נמסר מחד"ש בעקבות הפרסום אמש (שני) בחדשות 12 של הודעת דוא"ל של שי ניצן, לשעבר פרקליט המדינה, שהורה לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים המעורבים בתקרית הקטלנית. בהודעה כתב ניצן לראש המחלקה לחקירות שוטרים דאז, אורי כרמל, כי הוא נוטה שלא לנקוט צעדים נגד מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, בגלל "אינטרסים של המדינה שצריך לשקול". עוד כתב ניצן "המפכ"ל פעל פה באופן שערורייתי".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שנפצע באותו יום מירי כדור ספוג בידי שוטרים, מסר "אגיש דרישה נוספת לפתוח בוועדת חקירה בעניין הטיוח של רצח יעקוב אבו אלקיעאן. בפעמים הקודמות שהעלתי את הדרישה זה לא עניין את הליכוד. לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) "יעקוב אבו אלקיעאן נרצח בדם קר לפני יותר משלוש שנים. המשטרה שיקרה, מח"ש טייחה, הפרקליטות גיבתה והשרים הסיתו. זהו כתב אישום נוסף לממשלה גזענית בראשות בנימין נתניהו. מאז אותו לילה שחור בו נרצח יעקוב אבו אלקיעאן, אנחנו זועקים על המשך האלימות, השקרים והטיוח. בעקבות חשיפת ההתנהלות השערורייתית של אלשיך וניצן, פניתי לשר לביטחון הפנים שיכיר באבו אלקיעאן כנפגע פעולת איבה כדי להבטיח למשפחה פיצוי ולהבטיח ליעקוב חלק קטן מהצדק שמגיע לו".

חברו לסיעה, ח"כ עופר כסיף, הוסיף "נתניהו, ארדן ואלשיך יחדיו ביזו את שמו של יעקוב אבו אלקיעאן, מורה חף מפשע שנרצח בידי שוטרים. שלושת השקרנים, שביזו את שמו וזכרו של אלקיעאן כדי לטייח את הרצח צריכים לתת על כך את הדין. כך גם פרקליט המדינה לשעבר שמנע הליכים נגד המפכ"ל".

מאז הירי כלפי המורה שכונה "מחבל" פורסמו כמה הערכות שלפיהן נרצח. ב"הארץ" דווח כי

רכז שב"כ שנכח בזירת התקרית וחקר אותה סבר כי לא מדובר בפיגוע וכי התקרית נבעה מכשל מבצעי של המשטרה. גם גורמים במח"ש העריכו כי לא מדובר ב"דריסה ממניע לאומני" , אך קביעה זו לא פורסמה באופן רשמי. ב"הארץ" גם פורסמו גילויים נוספים על מחדלי הפרשה, לרבות אופן הירי באבו אלקיעאן, הפקרתו למוות וחומר חקירה. יצוין בתחילת השנהשנתיים לאחר שניצן הורה לסגור את תיק החקירה  נגד השוטרים המעורבים, החליטה משפחתו של אבו אלקיעאן לעתור לבג"ץ בדרישה לחקור את השוטרים המעורבים ולהעמידם לדין. בתקרית נדרס למוות השוטר ארז עמדי לוי, כשהרכב שבו נסע אבו אלקיעאן התנגש בקבוצת שוטרים, לאחר שנפתחה לכיוונו אש. עד היום, באתר ההנצחה של משרד ראש הממשלה, מוגדר עמדי כמי ש"נהרג בפיגוע דריסה".

לאורך השנים תיאר השר הביטחון פנים דאז, גלעד ארדן, את המקרה בכמה דרכים, שכמה מהן התבררו לימים כשגויות: תחילה הוא העניק גיבוי מלא למשטרה. כשנה לאחר האירוע אמר כי אין בידיו מידע שיפריך את קביעת המשטרה שלפיה אבו אלקיעאן דרס את השוטר במכוון בתקרית באום אלחיראן, וכי בשלב זה אין סיבה להתנצל על דברשלושה חודשים לאחר מכן אמר: "בתחושות שלי יש הסתברות גבוהה יותר שזה היה פיגוע דריסה". ארדן קיבל פרס על התנהגותו מידי ראש הממשלה וכעת הוא נציגה של ישראל באו"ם.