חד"ש: בזמן שכולם מתעסקים בבחירות בארה״ב – הצבא הרס כפר שלם

המינהל האזרחי הרס ביום שלישי 18 אוהלים וצריפים בכפר הפלסטיני חירבת חומסה בבקעת הירדןבהם התגוררו 74 בני אדם, 41 מהם קטינים. במינהל הרסו גם מבנים ששימשו כדירי צאן, שירותים ומכלי מים, והחרימו שלושה כלי רכב של התושבים. הכפר ממוקם באזור שישראל הכריזה עליו כשטח אש, ובמשך השנים נדחו עתירות שהגישו התושבים לבג"ץ נגד הכוונה לפנות אותם מהמקום.

לדברי המשרד לעניינים הומניטריים של האו"ם בשטחים הכבושים "זו התקרית הנרחבת יותר של עקירה בכפייה זה למעלה מארבע שנים, ובסופה נותרו שלושה רבעים מאוכלוסיית הקהילה ללא קורת גג. יצוין שנציגי משרד האו"ם לעניינים הומניטריים, ביקרו בקהילה ותיעדו בה 76 מבנים שנהרסו, יותר מבכל הריסה יחידה אחרת בעשור האחרון. הרכוש שנהרס כלל בתים, מחסים לבעלי חיים, בתי שימוש ולוחות סולריים, והיה חיוני למחייה, לרווחה ולכבוד של בני הקהילה, שזכויותיהם הופרו. על רקע החורף שזה עתה החל ומגפת הקורונה המתמשכת, הועמקה פגיעותם של התושבים. כמה מהמבנים שנהרסו ניתנו כסיוע הומניטרי על ידי ארגונים אירופיים.

מה שנותר מהמבנים בהם התגוררו 74 בני אדם בכפר הפלסטיני חירבת חומסה (צילום: המשרד לעניינים הומניטריים של האו"ם)

יצוין מאז תחילת 2020 נהרסו ברחבי הגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, 689 מבנים – יותר מבכל שנה מלאה מאז 2016; הריסות שהותירו 869 פלסטינים ללא קורת גג. בדרך כלל מנומקות ההריסות בהיעדר היתרי בנייה ישראליים, אף שמשטר התכנון המגביל והמפלה הופך את השגתם לכמעט בלתי אפשרית עבור פלסטינים. הריסות הן אמצעי מרכזי ליצירת סביבה המעוצבת כך שייכפה על פלסטינים לעזוב את בתיהם.
חירבת חומסה שבבקעת הירדן, היא אחת מ־38 קהילות בדואים ורועים הממוקמות בחלקן או במלואן בשטחים שהוגדרו על ידי ישראל "שטחי אש". הקהילות הללו הן מהפגיעות והחלשות ביותר בגדה המערבית, וחבריהן סובלים מגישה מוגבלת לחינוך ולשירותי בריאות, וכן לתשתית מים, תברואה וחשמל.

איבן הלה, המתאמת ההומניטרית הזמנים לשטח הפלסטיני הכבוש של האו"ם, מסרה: "הרס נרחב של רכוש והעברה בכפייה של אנשים מוגנים בשטח כבוש מהווים הפרה חמורה של אמנת ג׳נבה הרביעית. אני מבטיחה שהקהילה ההומניטרית מוכנה ומזומנה לתמוך בכל מי שנעקרו מבתיהם או נפגעו באופנים אחרים, ובה בעת אני חוזרת וקוראת בתוקף לישראל לעצור מייד את ההריסות לא חוקיות". לדברי חד"ש "בזמן שכולם מתעסקים בבחירות בארה״ב בבקעת הירדן הרס הצבא כפר שלם, ששימש בית לכמאה תושבים. דחפורי המנהל האזרחי שיטחו את הבתים ועשרות ילדים נותרו במדבר, בגשם, ללא קורת גג. אלה הן פני הכיבוש". לפי ארגון בצלם, עד כה השנה פינתה ישראל מבתיהם 798 פלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, בהם 404 קטינים. זהו מספר הפינויים הגדול ביותר מאז 2016. הנתונים לא כוללים את הפינוי בחירבת חומסה.

סרטון של בצלם המינהל האזרחי הרס אוהלים וצריפים בכפר הפלסטיני חירבת חומסה:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ntIQPQjDhf4&feature=emb_title