חדר 4 בבי"ח וולפסון: 4,295 נפגעי תקיפה מינית טופלו משנת 2000

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה אתמול ביקור במרכז לטיפול בנפגעי תקיפה מינית בבית החולים וולפסון בחולון.

2018-01-22_202230

משמאל: ח"כ תומאסלימאן וד"ר ברדה, יחד עם צוות בית החולים, בעת הסיור שנערך אתמול (צילום: הכנסת)

בראשית המפגש עם הנהלת בית החולים והמרכז, אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת): "חדרי הטיפול לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בבתי החולים זה פרויקט שנמצא עדיין בתחילת הדרך. בדיונים שהתקיימו אצלנו בוועדה שמענו לא אחת עדויות קשות על המפגש הראשוני של הנפגעות והנפגעים עם המערכות השונות, שלעיתים אף הושווה לאונס שני. מטרת הביקור שלנו כאן הוא לראות בעצמנו את המענים הקיימים עבורם כיום בבית החולים וגם לשמוע אתכם ולהבין יחד איך אפשר לשפר".

המרכז לטיפול בנפגעי תקיפה מינית בבית החולים וולפסון שזכה לכינוי "חדר 4", פועל משנת 2000.על פי נתונים שהציגה ד"ר ג'וליה ברדה, האחראית על חדר 4, עד היום טופלו בו 4,295 נפגעות ונפגעים, 90.6% מהן נשים (נכון לדצמבר 2017). משנת 2005 ממוצע הפניות למרכז עומד על כ-300 פניות בשנה, כאשר רוב התקיפות מתבצעות בשעות הערב או הלילה (כ-80%) והימים השכיחים יותר הם שישי ושבת. כ-85% מהפונים למרכז הם יהודים. על פי נתון לא רשמי שהציגה ד"ר ברדה במפגש, כ-16% מהפונים הם קטינים. בנוסף, נמסר כי 70.2% מהנפגעות והנפגעים הגיעו למרכז עד 24 שעות מרגע התקיפה, לרוב בליווי אדם קרוב. בכ-30% מהמקרים המלווה הוא הורה.

לדברי ד"ר ברדה: "לפני שקם המרכז הנפגעת הייתה מגיעה קודם כל למשטרה, אז הייתה מופנית למכון לרפואה משפטית, חוזרת שוב למשטרה להעמקת חקירה ורק אז הייתה מגיעה לחדר מיון. זה היה נוראי ומטלטל. היום אנחנו שמים את הנפגעת במרכז. כל הגורמים המטפלים מגיעים אליה, לוקחים כאן את העדות והפרטים הראשוניים, מצבעים את כל הבדיקות ונותנים טיפולים. יש לנו עובדת סוציאלית, רופא גניקולוג ואחות, כאשר השירות סוציאלי הוא שמנהל ומארגן את המקרה מבחינת הגעת כל הגורמים. בדרך כלל תוך חצי שעה מזמן הגעת הנפגעת מתבצעת הבדיקה. כאשר מגיעה למיון נפגעת ניתנת לה עדיפות על פני אנשים אחרים, כדי לאפשר לה את הפרטיות. במהלך הטיפול אנחנו משתדלים ליצור אווירה נעימה ונוחה ככל שניתן. האחות שמקבלת את הנפגעת מבצעת בדיקה ראשונית ומדווחת למשטרה, שכן יש חובת דיווח על פי חוזה מנכ"ל משרד הבריאות. מידע ראשוני על התקיפה נלקח על ידי עובדת סוציאלית. סייר משטרתי שמגיע מברר גם הוא פרטים ראשוניים אבל זה לא אומר שהאישה חייבת להגיש תלונה".

התהליך שעוברים מטופלי המרכז בחדר 4 עורך בממוצע כ-3 שעות. במהלך שעות הטיפול מקבלים המטופלים אוכל, שתייה, אפשרות למקלחת חמה ובגדים להחלפה על פי צורך. לאחר השחרור מהמרכז מופנים הנפגעות והנפגעים לטיפול במרפאת המשך, הכולל מפגש עם רופא ועד 8 מפגשים עם עובדת סוציאלית. עם זאת, על פי הצוות הרפואי בחדר 4, מרבית המטופלים בוחרים שלא להשתמש בשירות זה.

בתגובה לדברים ביקשה ח"כ תומאסלימאן לפנות למשטרה ולדרוש כי השוטר שיגיע לתשאול ראשוני של הנפגעות יהיה חוקר בעל הכשרה מתאימה לטיפול בנפגעות תקיפה מינית ולא סייר. בנוסף, ביקשה לוודא כי הצוותים הרפואיים שפוגשים עם הנפגעות יהיו כאלה שעברו הכשרה בתחום. בהתייחס לנושא הוסיפה ד"ר זוהר סהרלביא ממשרד הבריאות כי "אין כיום חובה לפתוח מרכז בכל בית חולים, זה נעשה במשא ומתן והסכמים מול המשרד. לאחרונה העלנו את תקציב המרכזים שעמד עד כה על 3.7 מיליון שקל ב– 1.7 מיליון שקל נוספים וחתמנו על הסכמי הבנות עם חלק מבתי החולים במסגרתם הם מחויבים לדברים עקרוניים כמו איסוף נתונים וכוח אדם צבוע. בנוסף, בכל בתי החולים תהיי בקרוב הכשרה ייעודית בנושא של תקיפה מינית שתכלול מלבד הכשרה לבדיקות פורנזיות על פי צורך גם תכנים והנחיות הנוגעים למפגש עם הנפגעים, הרגישויות לצרכים ועוד".

בתום המפגש סיירו המשתתפים בחדר 4 וקיבלו הסבר על התהליך שעוברים המטופלים, מרגע שמגיעים לבית החולים ועד השחרור.