חברת דן: אנו לא אחראים לאפרטהייד האוטובוסים בכניסה לבי"ח ברזילי

חברת דן, המפעילה קווי אוטובוס בעיר אשקלון, טוענת שאינה אחראית למדיניות האפרטהייד הנהוגה בכניסה לבית החולים ברזילי. כך כתבה הממונה על פניות הציבור בדן, רחלי קביליס, בעקבות לתלונה של סיעת חד"ש בהסתדרות.

על פי מדיניות שהנהיגה הנהלת בית החולים יש להפריד בשעריו את הנוסעים ערבים מהיהודים. בעת ההגעה של קו 18 של דן לבית החולים, עולים מאבטחים על האוטובוסים ומורידים מהם רק את האזרחים הערבים לתשאול. במכתבים ששיגר ביום שני יו"ר סיעת חד"ש ויו"ר אגף השוויון בהסתדרות דח'יל אבוזייד אל ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים ואל חברת דן, דרש להפסיק את הנוהל המפלה והמנוגד לאתיקה הרפואית ולכללי השוויון הבסיסיים ביותר. "זהו נוהל גזעני", הדגיש אבוזייד במכתבו.

ביום ראשון בבוקר ובעקבות סירובם של פעילי תנועת עומדים ביחד הערבים, להזדהות בפני מאבטחי בית החולים, התפתחה בתוך האוטובוס מחאה של ערבים ויהודים שמחו נגד המדיניות המפלה.

2019-01-23_203631

מאבטח מנסה להפסיק את המחאה של פעילת עומדים ביחד גדיר האני באוטובוס בקרבת בית חולים ברזילי (צילום: עומדים ביחד)

פעילי התנועה הערבים והיהודים עלו לקו 18 בדרכו מהמרינה לתחנת הרכבת באשקלון, אך בשערי הכניסה לבית החולים, בו עוצר האוטובוס בשלוש תחנות, עלו מאבטחי המוסד לאוטובוס על מנת לבצע סריקה במהלכה פנו לנוסעים אותם זיהו כערבים וביקשו מהם להזדהות. כאמור, במהלך המחאה בתוך האוטובוס, הורדו ועוכבו במקום כעשרה פעילים של תנועת עומדים ביחד.

פעילת עומדים ביחד, גדיר האני, אליה פנה ראשון המאבטח בדרישה שתזדהה, אמרה הבוקר: "זו המציאות שחוק הלאום מקדם ומאפשר. אפליה והפרדה פוגענית. המאבטח פנה רק אליי ואל החברים שלי, מתוך אוטובוס שלם ומלא, בגלל שאנחנו ערבים ובגלל שאני עוטה כיסוי ראש. באנו לכאן הבוקר כי אנחנו לא מסכימים למדיניות של אפליה והפרדה בין יהודים לערבים. הורדה של ערבים מהאוטובוס מדיניות אותה הנהלת בית החולים לא הכחישה היא מעשה פסול שאסור שנסכים שיתקיים בחברה שלנו. אנחנו כאן כדי לעצור את המדיניות הזו ולהבהיר שהמדינה הזו היא הבית של כולנו".