חברי ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי נפגשו עם צעירי מפלגת העובדים הבלגית

בחודש יולי הגיעה משלחת של אגף הצעירים של מפלגת העובדים הבלגית המרקסיסטיתלניניסטית (COMAC) לביקור בישראל ופלסטין. הצעירים נאלצו לנחות בארץ בצמדים ובשלשות, בטיסות שונות, עלמנת שלא תימנע מהם הכניסה, וזאת בעקבות איסורשהוטל על פעילים הקוראים לחרם על ישראל. כמעט יממה עברה עד שכל חברי המשלחת הצליחו לעבור בשערי שדה התעופה בן גוריון. משם הגיעו לחיפה, בה נפגשו עם חברי מק״י ובנק״י צעירים.

2017-08-21_192542

למחרת הגיעו למועדון הגדה השמאלית למפגש איתנו, פעילים צעירים במק"י ובבנק"י בתל אביב (ר׳ צילום). ניהלנו דיון פוליטי ארוך, שעסק בעיקר בסכסוך הישראליפלסטיני ובניתוחים בסיסיים של המציאות החברתית בישראל. אנו העשרנו את הידע שלנו על אודות המערכת הפוליטית הבלגית במציאות הדו לאומית הייחודית שלה.

למדנו מהם כי המאבקים הפרלמנטריים והעממיים המתרחשים בפלנדריה ובואלוניה, שתי היחידות הפדרליות המרכיבות את בלגיה, שונים מאוד אלה מאלה: פלנדריה מצויה תחת שלטון מקומי שהוא קואליציה בין המפלגה הפלמית הלאומנית למפלגה הדמונוצרית ולמפלגה הליברלית; בואלוניה, לעומת זאת, המפלגה הסוציאליסטית מחזיקה ברוב מושבי הפרלמנט המקומי. בעוד שקיימות שתי מפלגות סוציאלדמוקרטיות אחת פלמית ואחת דוברת צרפתית, המפלגה המרקסיסטיתלנינית הבלגית – כמו זו הישראלית – היא המפלגה הדולאומית והדולשונית היחידה בבלגיה. החברים הצעירים שפגשנו הצטרפו בשנים האחרונות למפלגה. הם לומדים באוניברסיטאות שונות ברחבי בלגיה ופעילים בהתאגדות סטודנטים המסונפת למפלגה.

לאחר סקירה של תולדות הסכסוך הישראליפלסטיני ושל פעילות המפלגה הבלגית, החלפנו דעות בשני מעגלי דיון: האחד עסק בתנועת הסירוב לשירות בצבא, והשני באסטרטגיות מאבק של המפלגה הקומוניסטית הישראלית ושל אחותה הבלגית. כצפוי, המאבקים בבלגיה ובישראל/פלסטין שונים. אולם למרות זאת, שאבנו השראה מההצלחה של החברים מבלגיה, שמפעילים מרכזי טיפול ומרפאות לילדים ולמבוגרים באזורי מצוקה ברחבי בלגיה, עורכים "ימי שיא", בהם מתקיימים פעילויות לילדים וכנסים למבוגרים, ועוד.

לאחר שנחשפו פרשיות שחיתות בקרב המפלגות הסוציאליסטיות בשנים האחרונות, רבים עברו למפלגות שאינן מזוהות עם הממסד, ביניהן מפלגת העובדים הבלגית, אך גם המפלגה הלאומנית הפלמית. התסכול מתהליכי ההפרטה המואצת בבלגיה, המלווה בהרס של מדינת הרווחה, והצורך להילחם בעוני ולהיות מעורבים באבקי העובדים משותפים לחברים הבלגים ולנו. ניתן היה לחוש אופטימיות בקרב החברים הבלגים, וזאת לאור ההצלחה של מפלגתם בסקרים האחרונים: עלייה תלולה מ-5% ל-25% תמיכה במהלך שלוש שנים בלבד.

אנו, חברי בנק"י ביפו ובתלאביב, יצאנו מהמפגש עם החברים הבלגים מחוזקים ומלאי השראה, ובמיוחד עם ההבנה כי חיזוק הקשרים הבינלאומיים שלנו הוא הכרחי עבור חיזוק המאבק בכיבוש, למען זכויות אדם ולמען זכויות עובדים.

זוהר אלון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב