זעם בחד"ש בעקבות ההפגנה הגזענית בעפולה בהשתתפות ראש העיר

עשרות אנשים, בהם ראש העיר עפולה אבי אלקבץ, הפגינו אמש (שבת) מול ביתה של משפחה ערבית בעיר במחאה על מכירתו לה. בין המפגינים שהניפו דגלי ישראל ואת דגלו של ארגון להב"ה נמנו גם סגן ראש העיר שלמה מליחי וחברים במועצת העיר. על כך פורסם הבוקר ב"הארץ".

בתגובה להפגנה מסר ח"כ איימן עודה "ממשלה שמכניסה כהניסטים לכנסת לא תנקה אותם מהרחובות. רק מאבק לשוויון מלא יבטיח דמוקרטיה לכולם". אילו ח"כ עופר כסיף (חד"ש) שאל: "איך היינו מגדירים ראש עיר באירופה שהיה מפגין נגד מכירת בית למשפחה יהודית?". לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש): "ראש עיריית עפולה אלקבץ מפגין יחד עם כהניסטים נגד מכירת בתים לערבים. לאחר שהוא השביע את חברי המועצה בעיר על שמירת 'הצביון היהודי' של עפולה, זו רוח ממשלת נתניהו. זו רוח חוק הלאום".

2019-06-16_215441

מארגני ההפגנה פרסמו את פרטיה בדף פייסבוק בשם "עוצמה יהודית עפולה", וכתבו: "העיר שלנו נמכרת. אסור לתת לזה יד ואסור לשתוק. אני מבקש כל מי שיכול ומדינתנו חשובה לו. אני מבקש להגיע במוצ"ש". ראש העיר אלקבץ ניהל את קמפיין הבחירות שלו בין היתר תחת סיסמה של "שמירת הצביון היהודי של עפולה".

יצוין שלפני שבועיים קבע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי השבועה שנשבעו חברי מועצת העיר עפולה לאחר הבחירות המקומיות, "לשמור על צביונה היהודי של העיר", חסרת תוקף חוקי. חברי מועצת העיר הצהירו כי ישמרו על "הצביון היהודי" כחלק מהצהרת האמונים למדינת ישראל ולחוקיה, ולפי מנדלבליט, השבועה פגעה בתוקף הצהרת האמונים.

עם זאת, בלשכת היועץ החליטו שלא לחייב את חברי המועצה להישבע מחדש, אלא להבהיר לכל הרשויות כי אין לסטות מנוסח הצהרת האמונים הקבוע בחוק. החלטת היועץ עומדת בסתירה לעמדת משרד הפנים, אשר העניק גיבוי לחברי המועצה ולראש העיר, אבי אלקבץ.

בעקבות התחייבותם, פנה ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) למנדלבליט, בדרישה לפסול את הצהרת האמונים. "אין להכביר מלים על חומרת השבועה הגזענית", כתב, "לא רק שההצהרה פסולה כי היא חורגת מהנוסח הקבוע בחוק, אלא שמדובר בטקס גזעני, מסית, אשר פוגע קשות בתושבים הערבים בעפולה ובציבור הערבי בכלל".