זלזול בילדים ובהוריהם: השר שמולי הבריז וח"כ ג'בארין נעל את דיון הוועדה

הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת), הייתה אמורה להתחיל היום (רביעי) את שלב הדיון הציבורי בתקנות הנדרשות כדי ליישם את חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות. זאת, לאחר שבדיון הוועדה שלשום, התחייב שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ איציק שמולי, כי הן יונחו היום בדיון חגיגי על שולחן הוועדה. אבל השר לא הגיע ולאחר דיון קצר הישיבה ננעלה.

יושב ראש הוועדה לזכויות הילד ח"כ יוסף ג'בארין (צילום: הכנסת)

 

ח"כ ג'בארין פתח את הדיון ואמר: "לפני כשנתיים אושרו שני חוקים מרכזיים שהוועדה עסקה בהם תקופה רבה, בצורה רצינית ומרשימה. חקיקה שתעניק הגנה לילדים של כולנו במסגרות בכל הארץ. האירועים הקשים של השבועות האחרונים, בגן ברמלה ובגנים נוספים, חיזקו את הצורך ליישם את שני החוקים האלה – חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות וחוק התקנת המצלמות לשם הגנה על הפעוטות".

עוד הדגיש יו"ר הוועדה כי "בחוקים כתוב באופן ברור שמטרתם היא להגן על שלומם וזכויותיהם של ילידנו במסגרות והמצב אינו סובל שום דיחוי נוסף. אני שומע את ראש הממשלה ושרי הממשלה שמדברים על כך ששני החוקים הללו נכנסים לתוקף בעוד כמה ימים, אבל בלי תקנות שהוועדה הזו מאשרת, ובלי התקנת מצלמות מוסדרת לפי החוק, אין כאן יישום. ללא התקנות האלה, שהיו אמורות, על פי חוק, להיות מוגשות לאישור הוועדה לפני כמעט שנה, כל העבודה הקשה שהייתה בוועדה הזו, במשך שנים, שהסתיימה בחקיקה שהובילו חברותה כנסת שאשא ביטון ואלהרר, נשארת ללא התוצאה הכה חשובה ורצויה לכולנו".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) תקפה במילים קשות את שמולי: "ישב כאן השר לפני יומיים ואמר בקולו –  לא במכתב בדואר, לא באמצעות פקידים שנשלחו לכאן כבשר תותחים – בנאום מלא פאתוס, שהילדים בראש מעייניו והתקנות יבואו. יידעו כל אמא וכל אבא שהשר וממשלת ישראל מפקירים את הילדים האלה. כמה עוד אפשר לחכות?! יבוא המקרה הבא וכולם יצקצקו ויזילו דמעות, ומה עד אז?! למה?! במה הם עסוקים ומה יותר חשוב?! למה ממשיכים לזלזל בכנסת? הכנסת חוקקה חוק, עם הוראות ברורות. כבר אין את התירוץ של הבחירות. העובדה שהוא שלח את הפקידים מעידה על פחדנות. אין לך תקנות, תבוא לכאן ותתמודד עם ההורים".

לדברי ח"כ יפעת שאשא ביטון (הליכוד): "מצטרפת לכל מילה, וככל שעובר הזמן שה עוד יותר בלתי נתפס שלא הובא תקנות. במקרה מדובר בשר שגם בכנסת העשרים זעק את זעקת הילדים, אמר כמה חשוב שיהיו במערכת החינוך וכמה חשובות המצלמות. שלחתי מכתב בפנייה רשמית לשר, שהנה יש לו את האפשרות והזכות להעביר את מעונות היום לחינוך כפי שהוא מאמין בזה, ולצערי אפילו עוד לא קיבלתי תשובה, שלא לדבר על שינוי בשטח. אני יודעת שעשיתם את זה ויש לכם את נוסח כתוב של התקנות. תבואו עם זה לכאן, לוועדה, כל המשרדים, ותנהלו את הוויכוח פה יחד איתנו, ונעזור לכם להגיע להחלטות, ונוציא את זה לפועל. חובת הרישוי היא בתוקף כבר שנה, אבל ההכשרות של העובדים והתקינה הדרושה, שהם המעטפת לביטחון ילידנו, זה הכל בתקנות שאנו מחכים להן".

יו"ר הוועדה, ח"כ ג'בארין, סיכם: "הוועדה רואה בחומרה את הסחבת באישור התקנות של חוק הפיקוח. אני שומע, בכאב, פטפטת של שרי הממשלה –  ראש הממשלה, שרי המשפטים, האוצר והעבודה והרווחה על הנושאים הללו בעקבות המקרים האחרונים אבל בפועל החקיקה לא מתקדמת. זה ביזוי של החוק שקבע מפורשות שאת התקנות צריך היה לאשר כבר לפני שנה, אבל יותר חמור מכך זה זלזול במאות אלפי ילדים והורים – שבוע לפתיחת שנת הלימודים. בצער רב וכאב, אני נועל את ישיבת הוועדה".

 

סרטון – דבריה של ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) על מצבם של המעונות לקראת פתיחת שנת הלימודים:

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/310215883640656/