ועידת פריז לשלום בין ישראל לפלסטינים: תועלות וחולשות

השבוע התכנסה 'ועידת פריז' בהשתתפות 72 מדינות. היקף הועידה היה מרשים. היו שם כל חברות מועצת הביטחון, כל מדינות אירופה, היו מדינות הליגה הערבית והמועצה המוסלמית וחלק ממדינות אפריקה. מי לא היו? החתן והכלה ישראל והפלסטינים! "ועידת סרק" קרא נתניהו לוועידה, ובעיתונות הישראלית שלמחרת התפרסמה מודעת התרסה ענקית של מועצת יש"ע ושות' שקראה לסיפוח מעלה אדומים. "המחר יראה אחרת והמחר קרוב מאד" – אמר ראש ממשלה מושחת שסביב צווארו מתהדקת חקירה משפטית ומתרחבת הקריאה להתפטרותו. "הכול עדיין בסדר", אמר האיש שקפץ מהגג כשחלף ביעף על פני חלון הקומה ה-20.

2017-01-18_202558

הנשיא הולנד בעת פתיחת ועידת פריז ביום ראשון האחרון (צילום: משרד החוץ של צרפת)

'ועידת פריז' התכנסה לאחר כשנה של מאמץ צרפתי לערוך ועידת שלום שתתניע מחדש את המו"מ התקוע בין הצדדים ושבה היו אמורים להשתתף הישראלים והפלסטינים. אך היא התקיימה ללא השתתפות שני הצדדים ובהצהרת סיכום דלילה וכללית מאוד, שקראה למו"מ ישיר בין הצדדים ויצאה נגד צעדים חדצדדיים, נגד הרחבת ההתנחלויות, ולמען פתרון של שתי מדינות.

למרות שהצהרת הסיכום של 'ועידת פריז' בירכה על החלטת מועצת הביטחון 2334 ,על דו"ח הקוורטט מיולי ועל נאום שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, היא לא אימצה מסמכים אלה כחלק מהחלטותיה, ויש בה פחות מאשר בהחלטות ההן. הוועידה נמנעה מהחלת ההגדרה 'שטחים כבושים' על כל השטחים שנתפסו ע"י ישראל ביוני 67'. הוועידה נמנעת מאימוץ הגדרה נפרדת של ישראל מהשטחים, שהיא בבסיס כל דרישה להחרמת תוצרת התנחלויות. הוועידה לא אימצה אפילו את הקווים לפתרון שנכללו בנאום קרי (גבולות על בסיס קווי 67, ירושלים כבירת שתי המדינות, פתרון מציאותי לסוגיית הפליטים, ביטחון לישראל וסיום הכיבוש). הוועידה לא כללה בהחלטתה קריאה, שהייתה בטיוטה, לנתניהו ולאבו מאזן להתנער מגורמים בממשלותיהם המתנגדים לפתרון שתי מדינות.

במהלך הוועידה הושמעו אמנם כמה הצהרות תקיפות יותר של נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושל ז'אןמרק אירו, שר החוץ הצרפתי, שדיברו בנשימה אחת על 'מתנחלים וטרוריסטים' כגורמים מונעי הסכם. כן הייתה קריאה צרפתית לטראמפ שלא להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים. אבל אלה הן אמירות של הנהגה צרפתית פורשת וחלשה, ולא של הוועידה בכללותה.

תיזמון הוועידה חמישה ימים לפני כניסתו לנשיאות של דונאלד טראמפ, כשברקע גינוי הוועידה בפי הנשיא הנכנס, אכן מראה כמה הייתה הוועידה מעט מדי ומאוחר מדי. זו 'שירת הברבור' של ממשל אובמה, שלא היה נחרץ במאמציו לעצור את ההתנחלויות במשך שמונה שנים, ומנסה ליצור אשליה רגע לפני היעלמו. כמה נלעג נראה קרי כשהוא מטלפן לנתניהו מפריז כדי להבטיח שלא יהיו צעדי המשך לוועידה, לא במועצת הביטחון ולא בפורום בינלאומי אחר!

ל'וועידת פריז' אין שיניים ביצועיות. עם זאת, היא מסמנת בכל זאת הסכמה עולמית רחבה לגבי הכרה בזכויות הלאומיות והטריטוריאליות של הפלסטינים והתנגדות לפעולות חד צדדיות מצד ישראל. החשיבות של הוועידה טמונה בסימון קבוצה רחבה של מדינות שלא יתמכו במדיניות אמריקאית חד צדדית ושלא יתייצבו לצד הימין המשיחי והפשיסטי הישראלי. סיפוח שטחים ישנה את מדינת ישראל ואת המאבק על דמותה. טראמפ והאנשים שסביבו אכן מסמרי שיער, אך עוד לא ברור לאן פניהם ביחסים עם סין, רוסיה ואירופה ובמזה"ת. האם אירופה יכולה להיות ציר נפרד מארצות הברית? גם זו שאלה שעדיין קשה לענות עליה. באירופה עצמה יתחוללו השנה שינויים גדולים, שכן האיחוד האירופי מקרטע; בריטניה יוצאת מהאיחוד האירופי; בצרפת בהולנד ובגרמניה יתקיימו בחירות והימין צפוי לעלות. המחר אכן ייראה אחרת, אבל כנראה לא כמו שביבי והמתנחלים מצפים.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"