ועד ראשי האוניברסיטאות נגד הקוד האתי של בנט; קוראים לשבות כדי לסכל את המהלך

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע אמש (שבת) כי הוא מתנגד בתוקף לקביעת קוד אתי של חברי הסגל האקדמי. לפי ההודעה, הקוד האתי שניסח פרופסור אסא כשר לבקשת שר החינוך נפתלי בנת "מפקיע מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים, ובכך מפר באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בסעיף 15 לחוק המועצה להשכלה גבוהה".

עוד נמסר מוועד ראשי האוניברסיטאות כי "עיון מדוקדק בהצעת הקוד מראה כי אף שהוא מוגדר כ'קוד אתי של ההתנהלות הראויה בתחומי חפיפה בין פעילות אקדמית לפעילות פוליטית', רבים מסעיפיו עוסקים באופי כלל הפעילות האקדמית בתחומי המחקר וההוראה. בכך הופך הקוד לאוסף של כללים מוכתבים שלטונית על מכלול הפעילויות האקדמיות של חברי הסגל האקדמי בישראל. תוכנו של הקוד רק מגביר ומחזק את התנגדותנו העקרונית להצעת קוד אתי אחיד להתנהלות האקדמיה בישראל" . גם רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל הגיב בחריפות לפרסום הקוד האתי ואמר כי "נעמוד על כך שכך סטודנט יחוש בטוח להביע את עמדותיו וזהותו מבלי לחשוש שהדבר יפגע בו, אך לא במחיר של השתקה ופגיעה בחופש הביטוי".

2017-06-11_202303

אמש פרסם פרופ' אורי רם מאוניברסיטת בן גוריון, נשיא האגודה הסוציולוגית הישראלית הודעה לפיה "סעיף 2.א.1. בתקנון האגודה קובע כי 'האגודה תגן על החופש אקדמי וחופש המחקר של חבריה'. בתוקף כך האגודה דוחה מכל וכל את ניסיונות המשטור הופוליטיזציה של האקדמיה המגולמים ב'קוד האתי' היזום עלידי בנטכשר, היא תאבק נגד קבלתו ויישומו וקוראת לכל איש ואישה באקדמיה להצטרף אליה במאבק זה".

גם ד"ר אפרים דוידי מאוניברסיטת בן גוריון הגיב ברשימת תפוצה פנימית לעיקרי המסמך וכתב כי "שאלת קוד האתיקה שהימין מקדם כדי לסתום פיות, איננה רק סוגיה של חופש ביטוי. זו גם סוגיה של תנאי העבודה של המרצות והמרצים בכל המוסדות להשכלה גבוהה. לכן, יש לערב את ארגוני הסגל הבכיר והזוטר באוניברסיטאות ובמכללות – כפי שארגוני הסגל הבכיר (פרט לבר אילן) התגייסו כדי למנוע אפליה מגדרית באוניברסיטאות לאחרונה". בריאיון שנערך הבוקר בערוץ 10, שב ד"ר דוידי ותקף את "הקוד האתי" וקרא לחבריו לאקדמיה לשבות עד לביטול ההצעה.