ועד עובדי פלאפון תומך בהתארגנות באמזון ארה"ב: אסור להיכנע להפחדות המעסיקים

יו"ר ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן, שלח היום (רביעי) מכתב תמיכה לאלפי עובדי אמזון באלבמה שמצביעים בימים אלה על הקמת התאגדות עובדים. זהו ניסיון ההתאגדות השני של עובדי אמזון בארה"ב, לאחר שב-2014 כשלה ההצבעה על התאגדות של קבוצת טכנאי החברה בדלאוור. הנהלת אמזון פועלת בשבועות אלה על מנת לסכל את ההתארגנות ולמנוע מהעובדים להתאגד. ההצבעה תימשך עד ה-29 במארס ותקבע אם העובדים יצטרפו לאיגוד עובדי הקמעונאות, הסיטונאות והמסחר. לאמזון, שהיא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב המעסיקה 1.3 מיליון עובדים, אין איגודי עובדים. אם ההצבעה תתקבל העובדים באלבמה יהיו העובדים המאוגדים הראשונים של החברה בארה"ב.

יצוין שבאירופה עובדי אמזון מאוגדים ואף שבתו לקראת חגי ראש השנה האזרחית בדרישה לתוספות שכר ולשיפור תנאי העבודה – בייחוד בעת מגפת הקורונה. העובדים בארה"ב ובאירופה אף הקימו את "ההתאגדות הבינלאומית של עובדי אמזון".

עובדי אמזון מפגינים בדרישה לתוספות שכר ולתנאי עבודה משופרים בעת מפגת הקורונה (צילום: ההתאגדות הבינלאומית של עובדי אמזון)

 

ידיעות שפורסמו בספטמבר האחרון בתקשורת האמריקאית דיווחו כי אמזון עוקבת אחר עובדים במטרה להגביר את תפוקת ולמנוע את ההתאגדות ברחבי ארה"ב. על פי המחקר החברה משתמשים בכלים כמו תכנית ניווט, מצלמות תרמיות, מצלמות אבטחה כדי לעקוב אחר העובדים במחסנים ובחנויות. בספטמבר האחרון החברה פרסמה אנליסט שיועסק במטרה לאתר ולחשוף פעילים המנסים לאגד את העובדים.

"משפחת עובדי פלאפון מחבקת ומחזקת את פעילותכם להתאגדות עובדי אמזון", כתב שמן, "לכל עובד ועובדת יש את הזכות הבסיסית להחליט אם להצטרף לאיגוד עובדים, החוק מבטיח את הזכות הזו ואף מעסיק לא יכול לקחת אותה מכם. אסור להיכנע להפחדות ואיומים ממעסיקים. בפסק דין פלאפון התקדימי משנת 2013, פסק בית המשפט הגבוה לצדק במדינת ישראל כי למעסיקים אסור להתערב בהתאגדות עובדים. כמי שתמיד צופים ולומדים מאחינו הגדולים בארה"ב, יש לנו הזכות לסייע לכם הפעם במאבק חשוב זה ולצרף לכם את פסק הדין המצורף למכתב זה".

עוד הזכיר ש"אסור למנהל לפנות לעובדיו ולנסות למנוע את התאגדותם. זו הזכות שלכם, ולא של המעסיק שלכם. זכותכם לקבל תנאי העסקה טובים יותר, זכותכם להשפיע במשאים ומתנים מול ההנהלה, זכותכם לקבל תנאי בטיחות, הכשרות, הפסקות ושכר ראוי. לא ייתכן שהרוב המוחץ של עובדי אמזון מרוויחים שכר מינימום, בעוד שמניית החברה זינקה בשנה האחרונה בכ-30 אחוז ועושרו של הבעלים ג'ף בזוס זינק ב-72 מיליארד דולר".

"ב-40 השנים האחרונות עלה פריון העבודה בארה"ב בעשרות אחוזים – רווח שזרם לכיסי הטייקונים, אך במקביל השכר של העובדים קפא וקיבלתם פירורים מהגידול בעוגה הכלכלית. בשנת הקורונה העיוותים הגיעו לשיא כאשר מעסיקים בארה"ב קיבלו הגנות מפני אחריות לבריאותם של עובדים שאולצו לבוא לעבודה ללא הגנה, או אפילו חולים. הלקחים המרים ממשבר הקורונה, והפערים שנפערו צריכים להוביל לדרך חדשה, ולתנודה של המטוטלת בחזרה למקום מאוזן יותר. התארגנות עובדים טובה למשק, טובה להקטנת פערי שכר, מקדמת שוויוניות וצדק חברתי. הגיע הזמן להבין – ועד עובדים, ארגוני עובדים, אינם אויב. הזכות להתאגד היא זכות אנושית בסיסית, ובתי משפט ברחבי העולם פסקו שאין למעסיק את חופש הביטוי להתנגד להתארגנות עובדים", הדגיש.

 

ההתאחדות הבינלאומית של עובדי אמזון בפייסבוק:

https://www.facebook.com/AmazonWorkersInternational

 

עוד על התארגנות העובדים בארה"ב בעקבות הקורונה, ב"זו הדרך" 50 (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G50_2020.pdf