ועד הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל הכריז על סכסוך עבודה

ועד מרצי הסגל הזוטר במכללה האקדמית עמק יזרעאל הכריז על סכסוך עבודה במחאה על תנאי שכרם. ההכרזה מאפשרת למרצי הסגל הזוטר לשבות בעוד כשבועיים לאחר חופשת החג. הוועד של חברי הסגל הזוטר העוסקים בהרצאות, שיעורי תרגול ובדיקת עבודת ומבחנים, מייצג 300 עובדים המאוגדים בארגון כוח לעובדים. במכללה לומדים כ-4,000 סטודנטים. יצוין שאין זו הפעם הראשונה של אנשי הסגל הזוטר יוצאים למאבק למען שיפור מעמדם ושכרם.

2018-03-28_202633

אנשי ארגון הסגל הזוטר בעת הפגנה ליד מכללת עמק יזרעאל במארס 2017 (צילום: ועד הסגל הזוטר)

סכסוך העבודה הוכרז לאחר שבאוקטובר 2015 החל במכללה מו"מ להסכם קיבוצי עבור חברי סגל הזוטר, הכולל את שיפור תנאי העבודה של חברי הסגל הזוטר המפוטרים מדי סמסטר ועובדים ללא ותק. הצדדים הגיעו להסכמות, אך הוועדה לתכון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה ומשרד האוצר מסרבים לאשר את ההסכם. ככל הנראה, עיקר המחלוקת נוגעת לסעיף תקופת ה"שקט התעשייתי" שבמהלכה חברי הסגל לא יוכלו לשבות במידה ויחתמו על ההסכם. במשרד האוצר ובוות"ת דורשים מהסגל הזוטר להתחייב על שקט תעשייתי במשך 8 שנים, אך בקרב חברי הסגל הזוטר טוענים כי מדובר בתקופה ארוכה שאינה מקובלת ואף חורגת מהמקובל בהסכמים קיבוציים שנחתמו במכללות אחרות.

"זו לא הפעם הראשונה שהנהלת המכללה גוררת רגלים בתהליך המו"מ, ואינה עומדת במחויבותיה", מסרה ד"ר עדנה גורני, יו"ר וועד המרצים. "עתה, כשאנו קרובים כל כך לתקן עיוותים של שנים, אנו נתקלים באטימות במקרה הרע או ברפיסות מול הרגולטור במקרה הטוב. כל זאת, כלפי סגל ההוראה המסור שהוא המשאב החשוב ביותר של המכללה. הנהלת המכללה ראתה בהתנגדות הוות"ת הזדמנות להקפאת מצב. במקום להיאבק אתנו על מימוש הסכם שעלי  עמלנו יחד, הם מצפים כי נקבל את הגזירות. המשמעות היא פגיעה לא מידתית במרצים בעמק יזראעל ביחס לעמיתיהם במכללות שחתמו על הסכמים דומים".

יצוין שבשבוע שעבר שבתו במשך שעיים מרצי הסגל הזוטר בטכניון, במכון ויצמן, באוניברסיטה העברית ואוניברסיטאות בר אילן, בן גוריון וחיפה. מאז הקיץ האחרון מנהלים ארגוני הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות משא ומתן מול ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) במטרה להגיע להסכם קיבוצי חדש, שיבטיח שיפורים בביטחון התעסוקתי, בשכר ועוד. לאחר שבחודשיים האחרונים התקיימה הידברות אינטנסיבית ומורכבת במיוחד, התברר בשבועות האחרונים כי המשא ומתן נקלע למבוי סתום. לפיכך, מטה המאבק של הסגל הזוטר הזמין, בכל האוניברסיטאות, לקיים אספות הסברה בקמפוסים השונים במהלכן שבתו חברי הארגונים.