ועד הידידות ישראל-קובה מברך על חידוש היחסים בין קובה לארה"ב וקורא לממשלה לשנות מדיניותה

ארצות הברית תחל בשיחות עם קובה במטרה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, שיכללו גם את פתיחת השגרירויות מחדש. כך נאמר אמש (רביעי) על ידי נשיאי קובה, ראול קסטרו, וארה"ב, ברק אבומה; בשידורי טלוויזיה ישירים. העיתון הקובני "גראנמה" מסר הבוקר פרטים על המו"מ שנערך, בחסות הוותיקן, בשנה האחרונה בדבר חידוש היחסים והפסקת האמברגו האמריקאי על קובה.

2014-12-18_193137

ראול קסטרו וברק אובמה מוסרים בשידור חי את ההחלטה לחדש את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות (צילום מסך: טלסור)

הבית הלבן פרסם הודעה שבו מסר כי מדובר ב"צעד היסטורי לשרטוט מסלול חדש ביחסינו עם קובה". בהודעה נמתחה גם ביקורת על מדיניות העבר: "ברור שבידוד קובה במשך עשרות שנים עלידי ארה"ב נכשל בהשגת היעד שהוא קידום הדמוקרטיה והשגשוג בקובה, ואיננו יכולים להמשיך לעשות את אותו הדבר ולצפות לתוצאה שונה?".

גם נשיא קובה, התייחס אמש לחידוש היחסים המסתמן עם ארצות הברית, לאחר שחרורו של איש מודיעין אמריקאי שהיה כלוא בקובה ושלושה קובנים שהיו כלואים בארה"ב כחלק מהסכם בין שתי המדינות. "אני מודה לוותיקן על תרומתו לשיקום היחסים ולקנדה על שסיפקה את התמיכה הלוגיסטית עבור ההסכם עם ארה"ב", אמר. "נפתח פרק חדש בין המדינות ונחדש את היחסים", מסר אובמה בהצהרה מיוחדת. הוא הוסיף כי המדיניות שננקטה עד כה ביחס לאי הסוציאליסטי לא סייעה לשתי המדינות ויש צורך בנורמליזציה. עיתונים בוושינגטון מזכירים הבוקר כי אובמה הבטיח זמן רב מאז כניסתו לבית הלבן לשקם את היחסים עם קובה. אובמה טען לאורך הדרך כי "הסנקציות האמריקניות אינן מסייעות לקובנים להיחלץ מהמשטר הנוקשה וכי לדעתו דווקא פתיחת קובה לתיירים ולהשקעות מארה"ב תחולל את השינוי המיוחל".

הוועד לידידות קובה ישראל שיגרה אמש ברכה לעם הקובני באמצעות המכון הקובני לידידות עם העמים (ICAP). הוועד גם קרא לממשלת ישראל לשנות מן היסוד את מדיניותה כלפי קובה. יצוין שבמשך שנים, מדינת ישראל צידדה בחרם על קובה – חרף ההשקעות של ישראלים באי וזרם התיירים הישראלים הגובר הפוקד את קובה.