ועדת השרים: שלוש שנות מאסר יוטלו על מפרסמי מודעות גיוס לזנות

ועדת השרים לחקיקה אישרה ביום ראשון הצעת חוק לתיקון חוק העונשין, האוסרת לפרסם מודעות גיוס לזנות. ההצעה קובעת כי העונש על עבירה זו יהיה שלוש שנות מאסר ותשלום קנס בסכום הגדול פי ארבעה משווי התמורה שאותה קיבל המפרסם עבור הפרסום.

2017-11-07_203721

כרטיסים לשירותי זנות בתל-אביב (צילום: דבר ראשון)

 

חוק העונשין משנת 1977 אינו אוסר על עיסוק בזנות, אך מפליל את כל המעורבים בכך. עם זאת, אין כל איסור על פרסומים המגייסים לזנות. מודעות הגיוס הללו מופיעות בין מודעות הדרושים, בתוך אתרי אינטרנט ואף בקבוצות חברתיות המציעות "עבודה רווחית" לנשים. הצעת החוק, שיזמו חברי הכנסת דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), קובעת כי יש לאסור פרסום מודעות גיוס לזנות, כחלק מן העבירות הנלוות הקשורות לניצול במעגל הזנות.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שנוסחה בידי המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, נכתב כי: "מודעות אלו מהוות כלי שרת מרכזי לגיוס קורבנות חדשים לעולם הסחר והזנות על ידי עבריינים. נשים רבות במעגל הזנות, ובעיקר נשים צעירות, מעידות כי כניסתן למעגל הזנות עברה דרך תיווך של מודעות הגיוס לזנות, המגיעות באמצעות אתרי האינטרנט, המכשירים הניידים והקבוצות החברתיות לאוכלוסייה כולה".

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, אמרה כי "המודעות הן חוליה הכרחית בשרשרת הזנות והסחר, המאפשרת את הגדלת מעגל הזנות". עו"ד יעל בן סעדון, מנהלת שותפה גם כן במטה, הוסיפה כי "סוחרי הנשים והסרסורים מחפשים לגייס קורבנות נוספים אל מעגל הזנות, ועושים זאת בכל דרך. המעגל גדל בכל שנה, וכאשר היציאה ממנו היא כמעט בלתי אפשרית, מוטל עלינו להטיל חסמים משמעותיים ככל האפשר לפעילותם".

עו"ד כהנא הדגישה כי אישור הצעת החוק מהווה "צעד חשוב המצמצם את מעגל הזנות, ומסייע למנוע כניסתן של נערות ונשים נוספות לתוכו. אך לא די בו – כל עוד צריכת זנות תמשיך להיות חוקית, המעגל ימשיך ויגדל. 74 חברי כנסת שהצביעו בעד החוק לאיסור צריכת זנות אמרו מפורשות – מיגור מעגל הזנות צריך להיעשות באמצעות חקיקה ברורה שמפלילה לקוחות".