ועדת השרים לחקיקה העבירה את חוק צילום החיילים לקריאה ראשונה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (ראשון) את חוק "איסור צילום ותיעוד של חיילי צה"ל", וזאת למרות שגורמים במשרד המשפטים, בהם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שחלקם הגדירו אותו כלא חוקתי ופוגע בחופש הביטוי.

2018-06-18_193242

בהצעת החוק הנוכחית נכתב כי מי שיצלם חיילים בעת מילוי תפקידם בכוונה "בכוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל, דינו מאסר לחמש שנים. מי שהתכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו מאסר לעשר שנים". אולם במשרד המשפטים הבהירו כי יש באיסור צילום חיילי צה"ל בעיה חוקתית ומניעה משפטית עקב הפגיעה בחופש הביטוי.

מעמד החיילים יושווה לעניין זה למעמד השוטרים, ויהיה אפשר להעמיד לדין פעילים אשר "יפריעו לחיילים במילוי תפקידם". העונש המוסכם ינוע בין שבועיים לבין שלוש שנות מאסר, "לפי חומרת הפגיעה".

\בהצעת החוק הנוכחית נכתב כי מי שיצלם חיילים בעת מילוי תפקידם בכוונה "בכוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל, דינו מאסר לחמש שנים. מי שהתכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו מאסר לעשר שנים". אולם במשרד המשפטים הבהירו כי יש באיסור צילום חיילי צה"ל בעיה חוקתית ומניעה משפטית עקב הפגיעה בחופש הביטוי. אי לכך, הוחלט כי הצעת החוק אמנם תעלה להצבעה היום אך בהמשך תעבור את השינויים הנדרשים. מעמד החיילים יושווה לעניין זה למעמד השוטרים, ויהיה אפשר להעמיד לדין פעילים אשר יפריעו לחיילים במילוי תפקידם. העונש המוסכם ינוע בין שבועיים לבין שלוש שנות מאסר, לפי חומרת הפגיעה.

חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיבה להחלטת ממשלת הימין ואמרה כי מדובר ב"פחד העריצים מהתיעוד. מי שמפחד מתיעוד האמת, מבין טוב מאוד את עומק השפל והאכזריות אליו הוא הגיע. הצעת החוק הזו מהווה הודאה ברורה של ממשלת ישראל שמה שהיא עושה בשטחים הכבושים מהווה פשעים חמורים ועלול לסבך אותה משפטית ומוסריתאולם יותר מזה, הצעת חוק מסוכנת ובלתי דמוקרטית זו, מכשירה את השטח לפשעים רבים שעוד יבוצעו נגד העם הפלסטיני, ונותנת למכונת הדיכוי אור ירוק להמשך ההפרות הבוטות בזכויות האדם מבלי לחשוש לתת דין וחשבון". תומאסלימאן הוסיפה "במקום סיום הכיבוש, מעמיקים את השליטה והכוחניות. אבל טוב אם יזכרו בממשלה זו כי עריצות ודיכוי לא מבחינים בין קו ירוק לאדום".

ארגון "בצלם", שצילום שלו החל את פרשת אלאור אזריה מסר כי "אם הממשלה מתביישת בכיבוש, שתפעל על מנת להביא לסיומו. בכל מקרה, תיעוד ויזואלי של החיים תחת כיבוש יימשך. זו עובדת חיים ששום הצעת חוק מטופשת לא תצליח לשנות". מארגון שוברים שתיקה נמסר: "מכל שלל הניסיונות של ממשלת המתנחלים להשתיק את האלימות של הכיבוש, זה אולי המטופש מכולם. לנסות לחוקק חוק שמתחרה בהתקדמות טכנולוגית, מעיד על עומק המשיחיות והאטימות. החוק ההזוי הזה אמנם כלל לא רלוונטי לחיילים שוברי שתיקה, אבל ממשלת המתנחלים מוזמנת מצדנו לנסות גם לכבות את השמש. את הכיבוש לא ניתן יהיה להעלים, ותמיד יהיה תיעוד ועדויות שינסו להתמודד עם ההכחשה והשקרים של הימין, עד שהכיבוש ייגמר".