ועדת השרים דחתה את ההכרעה בהצעת חוק של ח"כ כסיף לביטול תשלומי השכירות

ועדת שרים לענייני חקיקה התכנסה אתמול ולא הכריעה לגבי הצעת החוק של ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) לביטול תשלומי דמי השכירות בעקבות משבר הקורונה. הוועדה קבעה המשך דיון לגבי החוק בעוד שלושה חודשים. לדברי ח"כ כסיף "ההחלטה אם להעלותו להצבעה בידיעה שיידחה, ואז לא אוכל להעלותו שנית בששת החודשים הקרובים, או להמתין ולנסות לקדם פתרון מוסכם נשארה בידיי. לבקשת הממשלה, הסכמתי לדחות את ההצבעה על חוק השכירות כדי לנסות ולהגיע לנוסח מוסכם שיקדם את העברתו".
יחד עם זאת, הדגיש ח"כ כסיף "זה שההצבעה נדחית לא אומר שניתן להוריד את החוק מסדר היום להיפך, אעבוד מול הממשלה כדי לדחוף אותו בכל הכוח ובהקדם האפשרי. מאות אלפים חוששים לביתם, ואני מתחייב להמשיך ולהיאבק בכל הכוח עבורם".

יצוין שחברי כנסת נוספים הצטרפו להצעתו של כסיף, ביניהם ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה), משה אבוטבול (ש"ס) וח"כ תמר זנדברג (מרצ). יצוין גם השרים יזהר שי, מיכאל ביטון ואלון שוסטר היו ממצעי החוק המקוריים, אך חתימתם הוסרה עם התפטרותם מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי.

לפי הצעת החוק, היא גובשה לאור הפגיעה הקשה בפרנסתם של מיליוני ישראלים בשל המגפה. הצעת החוק מציעה כי כל תשלומי שכר הדירה במשך תקופת החירום ו-60 יום לאחריה יבוטלו, ואוצר המדינה יפצה את הנפגעים מכך. עוד קובעת ההצעה כי לא יפונו דיירים בכלל בכל תקופת החירום ו-60 הימים שלאחריה.

"התפשטות נגיף הקורונה החדש בעולם כולו הביאה לשיתוק הכלכלה הישראלית, ולחשש ממשי שתושבים רבים יעמדו במצב שבו אינם יכולים לשלם שכר דירה ומשכנתאות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "בעת הזו, חשוב במיוחד לא להפקיר אזרחים ללא קורת גג, בשעה ששהייה ממושכת בבתים אף מהווה אמצעי חיוני לשמירה על ריחוק חברתי, על בריאות הציבור וכן גם לניסיון מיגור וירוס הקורונה החדש. לפיכך, מוצע לקבוע הוראות השומטות את חובת תשלומי שכירויות, פרטיות וציבוריות, לצד הוראות הקובעות זכאות לפיצויים של הנפגעים משמיטת חובות זו. כמו כן, מוצע להקים קרן לפיצוי נפגעי משבר וירוס הקורונה החדש".

ח"כ כסיף, יוזם החוק, מסר: "התנהלות הממשלה בתקופת הקורונה גרמה למשבר כלכלי חריף שהשאיר שוכרים בחובות כבדים ובעלי דירות המתקיימים מנכסיהם מול שוקת שבורה. ישנם מאות אלפים אשר חוששים כעת לקורת הגג אשר מעל לראשם. הצעת החוק אמנם נראית מרחיקת לכת, אך מבחינה תקציבית היא אפשרית לחלוטין. אני שמח שחברי קואליציה ואף שרים חתמו על הצעת החוק, ומקווה כי הדבר יאפשר לקדם אותו למרות שמדובר בהצעת חוק פרטית". על פי נתוני מכון המידע והמחקר של הכנסת, בישראל היו ב-2018 כ-731 אלף שוכרי דירות המשלמים שכר דירה ממוצע בגובה 3,307 שקל לחודש. בהערכה המתבססת על נתונים אלו, עלות משוערת של הצעת החוק לתקציב המדינה תעמוד על כ-2.41 מיליארד שקל בחודש.