ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי תתגייס למאבק בתאונות בענף הבנייה

ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, בראשות ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש) תתגייס למאבק בתאונות בענף הבנייה. כך סוכם בתום ישיבת המזכירות שנערכה בשבת האחרונה. הישיבה כונסה בעקבות פנייה של יו"ר אגף השוויון בהסתדרות, דחיל חאמד העומד בראש סיעת חד"ש בארגון העובדים.

בישיבה סקר חאמד בהרחבה את המצב בענף הבנייה והתאונות הרבות המתחוללות בו – חלקם קטלניות. "בהיעדר פיקוח על אתרי הבנייה ושמירה על כללי בטיחות בסיסיים, מדי יום הענף גובה קרבן נוסף: הרוג או פצוע קשה. גם עוברי אורח נופלים קרבן להפקרות הקבלנים", אמר. חאמד תקף בחריפות את משרדי האוצר, הכלכלה, השיכון והעבודה בגלל אוזלת ידם. "איך ייתכן ש-17 פקחים יפקחו על קרוב ל-13 אלף אתרי בנייה?", שאל. עוד הסביר כי במהלך המחצית הראשונה של 2018 נהרגו 20 פועלי בניין וחלה עלייה של כ-25 אחוז בתאונות הקטלניות בענף הבנייה – לעומת מספר ההרוגים שנרשמו אשתקד. בסקירתו הדגיש חאמד כי 80% מההורגים הם ערבים, 16% מהגרי עבודה ו-4% יהודים. הוא קרא לוועדת המעקב "להתגייס למאבק למען החיים".

יצוין שאתמול נפטר מאיר פלישתייב, שנפצע ביום רביעי לאחר שקרשים שנפלו מאתר בנייה בחולון סמוך על המדרכה פגעו בראשו. הוא נפטר לאחר שהיה מאושפז בבית חולים איכילוב במצב אנוש; אתר הבנייה לא דווח למנהל הבטיחות התעסוקתית בניגוד לחוק; באתר הוצאו צווי בטיחות האוסרים את המשך העבודה בשל כך ובשל ליקויי בטיחות בפיגום ובעבודה בגובה. היתה זו התאונה הקשה השנייה השנה בה נפגעו עוברי אורח בשבוע שעבר מאתרי בנייה.

2018-07-09_202521

אתר פרויקט 'זבולון 23-25' בקריית אתא בו נהרג בשבוע שעבר פועל הבניין מהראן מיערי בן 30 מכפר מכר. חברה קבלנית המבצעת את העבודות במקום: רוני קציר בע"מ (צילום: מגן דוד אדום)

הבוקר פורסם ב"הארץ" כי רשם הקבלנים ביטל 2,729 רישיונות של קבלנים משנת 2010 עד 2018 – אף אחד מהם לא בשל ליקויי בטיחות. הרשם לא השתמש בסמכותו החוקית לשלול את רישיונו של קבלן נגד חברות שבאתריהן תועדו הפרות בטיחות או התרחשו תאונות עבודה. כך עולה מנתונים חדשים של משרד השיכון המתפרסמים לראשונה ב"הארץ", והועברו מהמשרד במסגרת בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה". מאז 2010 נהרגו 298 פועלים ושני עוברי אורח.

"הנתונים מראים מגמה עקבית של פאסיביות בכל הנוגע לאכיפה במישור הרישוי והרישום על קבלנים מפירי חוק", מסר עו"ד אלעד מן מעמותת הצלחה, "השפעה ישירה של אירועי בטיחות על יכולתם של קבלנים להמשיך לעסוק בעיסוקם, יכולה להיות כלי יעיל במלחמה בתופעה הנוראה הזו". על פי הנתונים, בכל שנה מבוטלים בין 150 ל-450 רישיונות של קבלנים מסיבות שונות. ביטול הרישיון הוא אחד מאמצעי ההרתעה המשמעותיים ביותר שנמצאים בידי הרשם.