ועדת הכנסת להשכלה גבוהה תדון על כוונת אונ' בן גוריון להעניק נקודות זכות לאנשי אם תרצו

ועדת המשנה להשכלה הגבוהה של הכנסת, בראשות ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) תקיים מחר (רביעי) בבוקר דיון על כוונת אונ' בןגוריון להכניס את "אם תרצו" לתכנית של מתן נקודות זכות בעבור פעילות התנדבותית חברתית. לדברי ח"כ כסיף "אסור לאקדמיה לתמוך באלו אשר רודפים מרצים וסטודנטים ופוגעים בחופש האקדמי." לדיון הוזמנו השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, ראשי האוניברסיטה ונציגי "אם תרצו". הדיון ישודר בשידור ישיר באתר הכנסת.

ב"הארץ" פורסם בשבוע שעבר שאוניברסיטת בן גוריון תעניק שתי נקודות זכות אקדמיות לסטודנטים שיתנדבו בתנועה הפשיסטית "אם תרצו". באוניברסיטה אמרו כי "הארגון עומד בדרישות הסף לארגונים המאושרים לפעילות התנדבותית המזכה בנקודות אקדמיות, כולל התחייבות כי הפעילות אינה פוליטית". הענקת נקודות זכות אקדמיות על מעורבות חברתית החלה ב–2018. חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית קובע כי מוסדות אקדמיים יעניקו נקודות זכות עבור פעילות של 30 שעות בשנה, או לחלופין עבור שירות מילואים של 14 ימים לפחות. לפי הגדרת החוק, ההכרה בפעילות החברתית תיעשה דרך גופים וארגונים שאינם פוליטיים או מפלגתיים.

בשנת הלימודים שעברה נדחתה בקשת "אם תרצו"  להכרה כארגון המאושר לפעילות התנדבותית באוניברסיטת בן גוריון בנימוק טכני: באוניברסיטה הסבירו אז כי לפי התקנון הפעילות החברתית צריכה להיות רציפה וקבועה, ואילו התנועה הציעה תוכנית המתבססת על פעילויות חד־פעמיות.

יצוין שיותר מ-240 מרצים בבן גוריון חתמו על עצומה שנשלחה לנשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ' ולרקטור, פרופ' חיים היימס. בעצומה נאמר ש"אם מרצו" היא תנועה פוליטית אלימה ש"בקמפוס שלנו הכוללת רדיפה של מרצים, הקלטת שיעורים בסתר והקמת אתרי השמצות למרצים". "אנו דורשות ודורשים מהנהלת האוניברסיטה לפעול מיד לביטול האישור שניתן", הדגישו.

האוניברסיטה העברית הכירה בשנת הלימודים שעברה ב"אם תרצו" לצורך מתן נקודות הזכות, אך השנה בוטלה ההכרה בנימוק כי הוחלט לצמצם באופן משמעותי את מספר הארגונים המוכרים לצורך התנדבות, ובמסגרת זו להתמקד בארגונים עם "זיהוי חברתי מובהק". חלק משמעותי בפעילות הארגון הפשיסטי מוקדש למאבק במרצים בעלי דעות שמאליות באקדמיה. ב–2015 הושעתה פעילות התא של הארגון באוניברסיטה העברית למשך חודש, לאחר שאנשיו התפרצו לשיעור של מרצה שהשווה אותם לנאצים והביאו להפסקתו. ב–2017 הקימה אם תרצו קו טלפון לדיווח על מרצים שהביעו עמדות שמאל, וכעבור כשנתיים פרסמה את פרטיהם של כ–80 מרצים משורת מוסדות שהתקבלו לגביהם תלונות.

לעצומה המקוונת של המרצים באונ' בן גוריון:

https://www.atzuma.co.il/bgu2