ועדת הבדיקה של האו"ם: ישראל ירתה בכוונה בילדים ובעיתונאים בעזה

מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה היום (חמישי) דו"ח שבו כתבה כי ייתכן שצה"ל ביצע פשעי מלחמה עם הריגתם של 189 פלסטינים ופציעתם של למעלה מ-6,100 בני אדם במחאות השבועיות ברצועת עזה. לפי הדוח, "כוחות הביטחון הישראליים הרגו מפגינים פלסטינים כאשר לא היוו איום למוות או פציעה לאחרים ולא השתתפו באופן ישיר בפעולות איבה".

2019-02-28_191918

הלווייתו של הנער יוסף סעיד חוסיין אדאיה, בן 14, שנהרג ביום שישי האחרון, 22 בפברואר מירי חיילי צה"ל בגבול עם עזה (צילום: אקטיבסטילס)

על פי ממצאי הבדיקה, בין ההרוגים 35 ילדים, אישה, שני עיתונאים ושלושה פרמדיקים. הוועדה מצאה כי 29 מההרוגים היו חמושים פלסטינים מאורגנים. בדיון נשאלה חברת הוועדה שרה חוסיין אם ישראל יורה בכוונה בילדים ובעיתונאים, ולכך ענתה, "כן, אנחנו סבורים שישראל יודעת שהם ילדים ועיתונאים וירתה בהם בכל זאת. בדיון הזכירו חברי הוועדה גם שלהפרת החוק הבינלאומי יש גם השלכות פליליות אישיות על המבצעים"הוועדה המליצה להעביר את החומרים לבחינת בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג וכן שמדינות ישקלו להטיל סנקציות אישיות על אשמים.

בפתח הדיון הוקרן רצף סרטונים מההפגנות ותיאור מקרי הרג ופציעה בצד הפלסטיני. יו"ר הוועדה, סנטיאגו קנטון, אמר בפתח הדיון כי הוועדה מצאה שהמפגינים היו ברובם הגדול לא חמושים. הוא הביע צער על כך שממשלת ישראל לא שיתפה פעולה בחקירה. לדבריו, חברי הוועדה מצאו כי יש חשד סביר כי כוחות הביטחון הישראלים הפרו את החוק הבינלאומי, וקוראים לישראל לבצע חקירה משמעותית.

האגודה לזכויות האזרח התייחסה היום לממצאי ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם בנוגע למדיניות הפתיחה באש על גבול עזה, ומסרה כי עתרה נגד הוראות הפתיחה בירי של צה"ל וכי "לאחר שבית המשפט סירב לבחון כראוי את הוראות הפתיחה באש של הצבא ואת התנהלות הכוחות בשטח, ולאור הממצאים הקשים של האו"ם, על ממשלת ישראל להקים ועדת חקירה שתבחן לעומק את ההתרחשויות על הגדר. לא ניתן להתעלם מהרג ופציעה של עשרות אזרחים, בהם נשים וילדים, בטיעון של הגנה עצמית".

לדברי יש דין "ההמלצות החריפות של הוועדה היו יכולות להיחסך מישראל לו הייתה נעתרת לפניותינו לצבא ולבג"ץ בנוגע להוראות הפתיחה באש, ומקפידה כי הללו לא יתירו ירי באנשים שאינם מהווים סכנה מיידית, ולו הייתה חוקרת את מותם ופציעתם של אלה שנפגעו מהירי. בנוסף, ובראש ובראשונה, התוצאה הקשה של מאות הרוגים ואלפי פצועים בהפגנות קרוב לוודאי הייתה נמנעת לו ישראל הייתה פועלת על פי החוק הבינלאומי ולא בניגוד לו". עוד הוסיפו, "על ממשלת ישראל והצבא לשנות את הוראות הפתיחה באש מייד, ולאסור כל שימוש בכוח קטלני במצבים שאין בהם סכנת חיים מיידית".

מטעם עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נמסר כי הארגון הגיש דו"ח לוועדת החקירה של האו"ם ובו חומרים שגיבשו יחד עם מרכז אלמיזאן לזכויות האדם מעזה. לטענת הארגון, הדו"ח סוקר את פעילות מנגנוני החקירה הישראליים בשנת 2014, במבצע "צוק איתן", שאותה הגדירו "לקויה". עוד נמסר כי בדו"ח נכללה מסקנה לפיה "ישראל לא קיימה חקירות העומדות בדרישות החוק הבינלאומי", ולכן יש צורך ב"התערבותם של גורמים בקהילה הבינלאומית כדי להביא לאחריותיות על הפגיעה בפלסטינים ולהבטיח סעדים לקורבנות".