ונצואלה: הקומוניסטים קוראים לסולידריות בינלאומית מול הסכנה להתערבות צבאית אמריקאית

הקומוניסטים בוונצואלה קוראים לסולידריות בינלאומית מול הסכנה הקיימת להתערבות צבאית של ארה"ב. זאת, לאחר שדוברי הממשל בוושינגטון איימו "להפיל את שלטונו של מדורו בכל האמצעים". בהודעה שפרסמה המפלגה הקומוניסטית היום (חמישי) בשעות הצהריים נאמר כי ארה"ב עומדת מאחורי יוזמתו של איש ימין להכריז על עצמו כ"נשיא ונצואלה" ומאחורי ההפיכה הצבאית שסוכלה לפני יומיים. עוד הם קראו לאזרחים "להציף את הרחובות נגד הקנוניה האמריקאיתימנית שמטרתה להחזיר את ונצואלה לעידן הניאוליברלי והפרואימפריאליסטי". יצוין שהקומוניסטים תומכים "תמיכת ביקורתית" בנשיא ניקלוס מדורו.

2019-01-24_201941

מפגינים קומוניסטים, אתמול, ברחובות קראקס (צילום: שבועון טריבונה פופולאר)

אחד ממנהיגי הימין: חואן גואידו, הכריז על עצמו אמש כנשיא המדינה הדרום אמריקאית, בתמיכת ארצות הברית ומספר מדינות דרום אמריקאיות שבראשן נשיאים המצדדים במדיניות של טראמפ. גואידו קרא לסיום שלטונו של הנשיא הסוציאליסטי מדורומספר דקות מאוחר יותר ובהתאם לתכנית שהוכנה מראש, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכיר בגואידו, כ"נשיא בתקופת המעבר", במקומו של הנשיא המכהן מדורו. בהצהרה, טראמפ אמר כי הוא יעשה שימוש "בכוח הכלכלי והדיפלומטי המלא של ארה"ב על מנת ללחוץ על מדורו".

בתגובה, מדורו אמר במהלך הפגנת רבבות תומכיו שהאופוזיציה הימנית מנסה לבצע הפיכה והודיע על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. הוא נתן לדיפלומטים האמריקאים במדינה 72 שעות להתפנות וקרא לצבא לשמור על "האחדות והמשמעת". אמש פורסמה הודעה של מפקדי הצבא המכריזים את תמיכתם בהמשך שלטונו של הנשיא.

משרד החוץ של רוסיה פרסם היום הודעה חריפה על רקע הניסיון להדיח את נשיא ונצואלה. במוסקבה הפנו אצבע מאשימה לארצות הברית והזהירו אותה שלא להתערב צבאית בנעשה במדינה הדרוםאמריקנית – צעד ש"עלול ליצור תרחיש קטסטרופלי". בהודעת משרד החוץ הרוסי נאמר כי ארצות הברית ומדינות נוספות מפעילות לחץ על ונצואלה "באמתלות שונות ומשונות". בנוסף, הרוסים הדגישו כי ונצואלה נותרה שותפה אסטרטגית של רוסיה. "נמשיך לעמוד לצדה של ונצואלה בהגנת ריבונותה והעיקרון של אי־התערבות בענייניה הפנימיים", נכתב עוד.

גם דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, פרסם הודעה על האירועים בוונצואלה. "הצעדים של ארצות הברית במדינה הם ניסיון לגזול כוח. מילים על התערבות צבאית הן מסוכנות מאוד", הדגיש. "ניקולס מדורו הוא הנשיא הלגיטימי של ונצואלה", הוסיף.

א