ויתורים בהסכם הקיבוצי החדש בבנק ישראל; סכסוך עבודה בעיריית פתח תקווה

ועד עובדי בנק ישראל חתם אתמול (רביעי) על הסכם שכר עם משרד האוצר וההסתדרות לפיו יעלה השכר של עובדי הבנק בין 2% ל-12%. ההסכם החדש מנציח את שיטת העסקה הפסולה של חלוקת העובדים בין דור א' ולדור ב' ואת המשך הגיוס באמצעות חוזים אישיים תוך החלשת התארגנות העובדים במקום העבודה.

עובדי דור א', ששכרם הממוצע עומד על כ-31 אלף שקל, ייהנו מתוספת שכר של 1.5% בתמורה לביטול מנגנון השחיקה שהעלה להם את השכר באחוז בשנה עד 2014. עובדי דור ב' ששכרם הממוצע עומד על כ-18 אלף שקל, יקבלו תוספת של עד 12% .

2019-01-03_194655

חותמים על ההסכם הקיבוצי החדש בבנק ישראל, אתמול, בירושלים (צילום: ההסתדרות)

בבנק עובדים כ-620 עובדים קבועים, 60% מהם דור א' וכ-40% דור ב' ועוד כ-200 סטודנטים שיקבלו גם תוספת של 1.5%. במסגרת ההסכם התחייב הוועד לשקט תעשייתי תקופה חריגה במיוחד: משך עשור (עד 2029) בו יהיו עובדי הבנק צמודים להסכמי המסגרת של המגזר הציבורי.

ההסכם גם הגדיל את מספר החוזים האישיים. ההנהלה תוכל לקלוט 5.5% מעובדי הבנק בחוזים אישיים, להגדיל את מכסת העובדים הארעיים, לנהל באופן בלעדי את מכרזי כוח האדם החיצוניים (ללא מעורבות של הועד) ולפתוח ולעדכן תפקידים חדשים.

ארגון עובדי עיריית פתח תקווה הודיע גם אתמול על הכרזת סכסוך עבודה. "לא אתן לאף אחד לפגוע בזכויות הטבעיות שלכם", כתב יו"ר הארגון, אלי שלמה, במכתב לעובדי העירייה מזכירות ההסתדרות במרחב את סכסוך העובדה, ובימים הקרובים יכריז ועד העובדים על המשך צעדיו.

לפני כשבועיים פרסמנו כי ועד העובדים פתח במחאה, בתגובה לקיצוץ בשעות הנוספות של עובדי העירייה עלידי ראש העיר רמי גרינברג.  "מדי יום אנו מתריעים במכתבים לרמי גרינברג ראש העיר ולהנהלת העירייה ודורשים שיציעו לנו תכנית התייעלות על השולחן ולא לקיים צעדים חד צדדיים ללא יידוע והסכמת ארגון העובדים" כתבו אנשי הוועד במסר לעובדים.

מלבד הקיצוץ בשעות הנוספות נקטו בעירייה בשבועות האחרונים במספר צעדים נוספים. בין הצעדים: סגירת אגף האירועים, זימון ארבעה עובדים מהגן חי לשיחת שימוע לפני פיטורין וסגירת אגף לשירות לתושב. השיא נרשם בעת הדיון שהתקיים בישיבת המועצה השבוע, בנושא שינוי מבנה ארגוני לאגף הרכש והלוגיסטיקה וניוד עובדים. זאת בניגוד לבקשתו של שלמה שלא להעלות את הנושא לדיון.

עוד צויין במכתב כי "ב-11 בנובמבר התקיימה ישיבת מועצת ארגון העובדים עם רמי גרינברג, ובישיבה הייתה הצהרה חד משמעית על שיתוף פעולה מלא בין ארגון העובדים להנהלת העירייה לקידום חזונו של ראש העירמתן שירות לתושב.. אך בפועל לא מתקיים שיתוף פעולה".

ארגון העובדים הוסיף כי "העירייה בבריונות, כופה מהלכים שלא ניתנים לשינוי. יש אווירת פחד. אנחנו נותנים שירות לתושבים, ויש עובדים מסורים בעירייה שעושים להם רצח אופי ברשתות החברתיות. פנינו לשלום, אנחנו בעד משא ומתן ובעד שקיפות והתייעלות אמיתית אך כרגע אין היענות ואין הידברות אמיתית עם הנהלת העירייה וראש העיר. לא אתן להעביר את התקנים ללא משא ומתן עם ועד העובדים. ננקוט בצעדים ונמשיך לפעול על פי דין וחוק".