התקשורת מתמקדת בהוריקן בטקסס ומתעלמת מהחורבן בדרום אסיה

דומה כי המערב כולו משקיף על טקסס. איזו עוצמה יש לטבע המשתולל. הוריקן "הרווי" הגיע ממפרץ מקסיקו וגרם להרס שכמותו לא ראינו על מסכי הטלוויזיה, אפילו לא ב"סרטי האסונות" שהוליווד אוהבת להפיק. ערים שלמות הוצפו, רבבות נשארו ללא בית, אנשים שעבדו כל חייהם – איבדו את כל מה שהיה להם. העיר הרביעית בגודלה בארה"ב נותרה חסרת אונים. והרוגים. מניינם עולה מדי יום. הם מתגלים עם רדת פני המים. סיפורי הניצולים משודרים בטלוויזיה. אמצעי התקשורת ברחבי העולם מדווחים על אסון הטבע הזה בפרטיפרטים. כל אחד בעולם, אם יש לו טלוויזיה, או אינטרנט, ראה את דימויי האסון בטקסס.

3

מקדשים הינדים תחת מי השיטפונות (צילום מסך: הטלוויזיה ההודית)

לא במנותק, פקד אסון טבע דומה צד אחר של העולם, בדרום מזרח אסיה, בעיקר חלקים מהודו, בנגלדש ונפאל. שם מתו יותר מ-1,500 בני אדם, במניין הראשון של האבידות, לפני שאמצעי התקשורת המערביים איבדו את העניין באסון ההוא ושבו לעסוק רק בטקסס. מיליונים נעקרו מבתיהם, יבולים הוצפו. הקורבנות ניצבו מול איתני הטבע ששטפו את המטעים הקטנים, את חלקות הירקות, את חיות הבית, את השכנים. מעט מאוד שמענו על כך באמצעי התקשורת שלנו.

האסון הלא מסוקר נטבע עמוק בחייהם של כ-40 מיליון בני אדם: בתי ספר מושבתים, תחבורה ציבורית משותקת, הפסקות חשמל נרחבות. 18,000 בתי ספר נהרסו בהודו. הארגון "הצל את הילדים" התריע על נשירתם הצפויה של שני מיליון ילדים ממערכת החינוך. סיכוייהם לשוב אליה קטנים.

הצלב האדום מסר כי 697,000 בתים נהרסו. מומביי, העיר הגדולה בהודו, שקעה במים. אלפי עובדים נותרו ללון במקומות העבודה שלהם, בלי אפשרות לחזור הביתה. שיטפונות גרמו למותם של יותר מ-500 איש בעיר. רובם בשכונות העוני, שיותר ממחצית אוכלוסייתה של העיר דרה בהן. הלקחים מאז השיטפונות הקודמים לא הופקו והמצב רק החמיר. הודו היא כוח כלכלי עולה. מעמד העובדים משלם את המחיר.

התרגלנו לראות את אסונותיהם של הלאמערביים כחלק מהטבע. אסונות טבע מצטלמים טוב במקומות בהם מתרכז ההון הגדול. את עניי טקסס, כמו את עניי דרוםמזרח אסיה, לא יראו בחדשות, בשונה ממלונות הפאר של יוסטון. מאסונות טבע סובלים כולם, זה נכון, אך יש כמובן מי שנפגעים יותר. מיליוני העניים בהודו, שהתשתיות שלהם מינימליות, או מעמד העובדים בטקסס, שיתקשה לשקם את נכסיו בהעדר ביטחונות או עזרה כלכלית מהמדינה.

חלק עצום מעושרו של המערב מתבסס על העוני באפריקה ובאסיה. עושר זה החריב ועוד מחריב את שאר חלקי כדור הארץ. הקשר בין התחממות כדור הארץ לממדי השיטפונות אינו עומד לדיון. המשבר הסביבתי מתעצם עם הקפיטליזם הגלובלי; השיטפונות האדירים הם עדות לכך. הודעת ארצות הברית, התורמת הראשית לאסון הגדול הצפוי לכדור הארץ, על פרישתה הקרבה מהסכם פריז נמצאת רק ברקע הדיווחים. הנשיא טראמפ יכול להכריז על יום תפילות למען הניצולים ואפילו לתת תרומה "נדיבה" בסך מיליון דולר, מתוך המיליארדים שטקסס תזדקק להם. השוק הפרטי יחגוג שוב את הישגיו, על חשבון הניסיון לרסן את פגעי האקלים, על חשבונן של אסיה ואפריקה.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"