התנגדות רבה להצעת חוק חינוך מיוחד הפוגע בילדים עם צרכים מיוחדים

ועדת החינוך אישרה לקריאה שנייה ושלישית היום (שני) את הצעת חוק חינוך מיוחד ברוב של 8 אל מול 6 מתנגדים. הצעת החוק אושרה לאחר דיון סוער בו 11 הורים הוצאו מהדיון ע"י יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בשל התנגדותם להצעה, בעוד קואליציית הארגונים שפעלו נגד תיקון החוק המוצע קיימה הפגנת משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים מחוץ למשכן הכנסת. החוק אושר למרות אזהרות של ארגונים, פעילים, ומומחים בתחום ואף התנגדויות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הטוענים כי החוק יפגע בילדים עם צרכים מיוחדים.

במהלך הישיבה גירש ח"כ מרגי אחת האימהות שהתחננה בבכי מחברי הוועדה שיקשיבו לה. היא צעקה לנוכחים: "איך אתם מעזים להעביר את החוק הזה, איך אתם יכולים לעשות את זה? ישבתי ב-18 דיונים כאן ולא שיניתם כלום". ככל שהישיבה התקדמה אל עבר ההצבעה, החל מרגי לגרש נוכחים בה בקצב מהיר יותר כך שרוב המתנגדים הוצאו מהישיבה בתוך דקות ספורות.

על פי הצעת החוק, להורים תינתן זכות לבחור אם לשלב את ילדיהם במסגרת החינוך הרגיל במודל של כיתה מיוחדת, בשילוב בכיתה רגילה או במסגרת החינוך המיוחד. מנגד טוענים ההורים שאין התאמה תקציבית לחוק וכי מדובר באחיזת עיניים, שכן הילדים יקבלו פחות בחינוך הרגיל ללא יום לימודים ושנת לימודים ארוכים יותר. בנוסף, בשעה שמשרד החינוך הודיע שיבנה כיתות חדשות שידביקו את הפער הנחוץ, הארגונים הפועלים בנושא טוענים למחסור אדיר בכיתות ובמוסדות הלימוד הנחוצים לתלמידי החינוך המיוחד.

2018-07-02_200603

הורים מוחים ליד הכנסת נגד הצעת חוק חינוך מיוחד (צילום: ארגון קשר)

טענה נוספת היא שלמורים במערכת החינוך הרגילה אין את ההכשרה והידע להתמודד עם ילדים עם צרכים של חינוך מיוחד. בישראל ישנם כיום כמעט 246 אלף תלמידי חינוך מיוחד, המהווים 11 אחוזים מכלל התלמידים.

אחת הפעילות שהוצאו מהדיון היא עו"ד אביבית ברקאיאהרונוף מארגון "בזכות", שאמרה: "ח"כ מרגי אמר שהארגונים מטעים את הציבור. התקוממתי ובתגובה הוא הוציא אותי מהדיון. לצערי הרב משרד החינוך לא השיב על מרבית השאלות הקשות אלא רק על מה שהיה לו נוח. הצעת החוק הזאת עלולה לפגוע בהרבה מאוד ילדים, כולל ילדים עם מוגבלויות מורכבות שלא יוכלו להשתלב במערכת החינוך הכללית, אלא אם כן יש להוריהם כסף לשלם עבור כל השירותים שיחסרו להם, ובכך ייווצר מצב של שילוב לעשירים בלבד. לגבי ילדים עם מוגבלויות פחות מורכבות, לא יינתנו כמעט מענים שיאפשרו להם להיות חלק אמיתי ממערכת החינוך הכללית, ומצבן עלול להתדרדר".

מארגון קשרהבית של המשפחות המיוחדות מסרו כי "התנהלות הדיון לא הפתיעה אותנו ואנו נערכים לפעילות מסיבית של ההורים במטרה לשמור על חינוך שווה לכולם". עו"ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אמרה בכאב כי "היום נפל דבר במדינת ישראל. משרד החינוך במו ידיו יוצר אפליה בין תלמיד לתלמיד, בין החינוך המיוחד לשילוב. החוק החדש ימנע מתלמידים סיוע לו הם זקוקים ויוביל למצב שבו כל מערכת החינוך, בעיקר הרגילה, לא תוכל להתמודד ולתפקד. שיקולים קואליציוניים הועדפו על פני טובת הילדים של כולנו ואת המחיר, רגשי, פיזי וכלכלי נשלם אנחנו וילדינו".

עו"ד עדי עזוז, מנהלת אגף לקידום זכויות באלו"ט, הדגישה ש"התנהלותו של ח"כ מרגי יו"ר ועדת החינוך הינה שערורייתית ומהווה דוגמה חשוכה לסתימת פיות. נראה כי יו"ר הוועדה שכח שהמדובר בוועדת חינוך בכנסת ישראל ואת מחויבותו לשמירה על הליך חקיקתי דמוקרטי. לא ברורה התעמרותו בהורים לילדים עם צרכים מיוחדים שהחקיקה הנ"ל מבקשת לפגוע פגיעה אנושה בזכותם לחינוך ככלל ילדי ישראל. התיקון יוביל בפועל לצמצום משמעותי של שעות הסייעת להן זכאים תלמידים עם אוטיזם כדי להשתלב בחינוך הרגיל שגם ככה אינן מספיקות, ובכך היא מסלילה את התלמידים למסגרות החינוך המיוחד, שם אין מספיק מסגרות עבור התלמידים. בנוסף, לא ברור על פי איזה נתונים  התקבלו ההחלטות שמוצגות ברפורמה למשלההצהרה בנוגע לבניית כ-300 כיתות חדשות בשנה עבור כלל תלמידי החינוך המיוחד, אנו יודעים שבפועל, לפי נתונים משרד החינוך רק תלמידים עם אוטיזם נזקקים בשנת הלימודים הבאה לתוספת של כ-340 כיתות נוספות במיידי".