התגלית החשובה של הצעירים היהודים: יש מיליוני פלסטינים תחת כיבוש

שמונה משתתפים נטשו את טיול תגלית בישראל בשבוע שעבר (15.7), וסרבו לנטול חלק בסיור במתחם "עיר דוד", העומד על אדמות השכונה הפלסטינית סילוואן שבמזרח ירושלים. זו הפעם השנייה בזמן קצר שמשתתפי טיול של תגלית עוזבים במהלכו, לאחר שלפני כשבועיים פרשה קבוצת צעירים מהטיול לטובת סיור בחברון עם "שוברים שתיקה". שוחחתי עם ריסה נייג'ל (24), המתגוררת בסיאטל, ועם רֶבקה אוליבר (27), תושבת שיקאגו.

2018-07-22_195907

קמפיין של קבוצה יהודית אמריקאית נגד הכיבוש: "תגלית זה לא רק טיול ללא תשלום"

ספרו לי על החלטתכן לעזוב את תגלית.

נייג'ל: "זו הפעם הראשונה שלי בישראל. תגלית היא הדרך היחידה להגיע לכאן מבלי לשלם על הטיסה ועל השהות. התרגשתי מאוד כי מאז שנולדתי חשתי מחוברת לישראל, אף שלא הייתי כאן ולו פעם אחת. חגגתי בת מצווה, המשפחה שלי פעילה בקהילה היהודית, ומגיל צעיר ידעתי שאבקר כאן יום אחד. אך כשהגעתי, היה לי ברור שיש משהו שלא מספרים לנו. יש חלק שלם בסיפור ממנו מתעלמים בתגלית".

אוליבר: "הוצגה בפנינו תמונה חלקית מאוד. למשל, קיבלנו מפה שקראה לשטחי הגדה המערבית 'יהודה ושומרון', והקו הירוק שורטט בה במעמקי שטחי C. אמרנו למדריכים שהמפה בטלפונים הסלולריים שלנו איננה תואמת למפה הזו, והם הסבירו שזו העמדה הישראלית וככה נראית המפה. הם משקרים בכל שנה לאלפי יהודים ברחבי העולם".

מה קרה לאחר מכן?

אוליבר: "הוזמנו לסיור בעיר דוד, ביוזמת עמותת אלע"ד המממנת השתלטות על קרקעות במזרח ירושלים לטובת המתנחלים. החלטנו לבקר במקום משפחה פלסטינית במזרח ירושלים המתמודדת איום הגירוש כבר יותר מ-25 שנה. זה היה הדבר הנכון לעשות. בכל יום אני מבינה עד כמה".

נייג'ל: "היינו עד כה גם בח'אן אלאחמר ובחברון, וראינו משפחות פלסטיניות שאין להן יותר מ-7 שעות של מים בשבוע, שאין להן חשמל בבתים, המתגוררות בסמוך להתנחלויות עשירות. ראינו את הכיבוש".

לא הכרתן את המציאות הזו לפני כן?

נייג'ל: "לא הכרתי כלל. לא ידעתי כלום על הסכסוך. זה כואב לראות כיצד נחטפת יהדות למטרות אלימות וקיצוניות".

אוליבר: "אני דווקא הייתי מודעת קצת, והכרתי פעילות של ארגונים כמו JVP (קול יהודי לשלום). הגעתי לכאן כדי ללמוד עוד על הסכסוך, אבל מהר מאוד הבנתי מה הוצא אל מחוץ לקונצנזוס של תגלית. זה מצב מוזר: התורמים הם ברובם ימנים מאוד, אך הארגון ממצב את עצמו כאפוליטי וכארגון חינוכי. הם אמורים ללמד אותנו, לא להסתיר מאיתנו!".

מה תפקידה של תגלית בנִרמול של המצב הזה?

נייג'ל: "זו שאלה שעלתה הרבה בטיול שלנו. קל לנו מאוד, כיהודים אמריקאים, לבקר בישראל ובהמשך גם לקבל אזרחות. אנו צריכים רק סבא או סבתא יהודיים. זה עומד בניגוד מוחלט לקושי של פלסטינים לחיות כאן ולקבל זכויות.

"נוסף לכך, אלפי יהודים בכל שנה, בעלי רקע שונה מאוד אחד מהשני, מקבלים תמונה חדצדדית לחלוטין על 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון', או על 'המדינה הטובה בעולם' עם 'הצבא המוסרי בעולם'. הם חוזרים הביתה לארצות הברית ומרגישים מחוברים מאוד לישראל, למדיניות של ישראל בשטחים ולממשלה. כך טיולי תגלית מעניקים לגיטימציה למציאות של כיבוש ושל הפרת זכויות אדם על בסיס קבוע".

אוליבר: "חשוב לשים לב, שתורמים אמריקאים מהימין הקיצוני, דוגמת שלדון אדלסון, הם מקור מימון עיקרי של תגלית. אבל רוב האנשים שהיו עמנו בקבוצה של תגלית הם לא תומכים של טראמפ. חלקם אף מתנגדים חריפים שלו. זה רק מוכיח עד כמה יהודים בארה"ב, פרוגרסיביים יותר או פחות, מצדדים בישראל ובכיבוש. היו לנו בקבוצה רבים התומכים בזכויות נשים, בזכויות בעלי חיים, בזכויות אזרח וכן הלאה, אבל העמדה שלהם בעניין ישראל היא ימנית בהגדרה. זה מראה לי כמה חוסר הידע על הכיבוש ממוסד בארה"ב ומשרת מטרה מסוימת".

כיצד הגיבו החברים לקבוצה והמשפחות?

אוליבר: "חלק מחברי הקבוצה הבינו אותנו, אך לא כולם. אני חושבת שלא קיבלנו זמן להסביר את עצמנו, אבל היינו זקוקות לתשובות ולא קיבלנו אותן. היה קשה מאוד לעזוב, אך בעקבות המעשה שלנו תגלית יצטרכו להתמודד עם העובדה שהתכנית שלהם מנותקת לחלוטין מהמשתתפים שלה. הרוב רוצים לדעת, והרוב מכירים בכך שמדובר בטיול תעמולה. אגב, הנציגים הרשמיים של תגלית ביטלו לנו את הטיסה חזרה, הפקיעו את סכום הפיקדון שהפקדנו והודיעו כי יתבעו אותנו. זה כל מה ששמענו".

נייג'ל: "לא כל המשפחה שלי תסכים עם המעשה, אבל אני חושבת שפתחנו את הדלת לדיאלוג חשוב. תגלית מתייחסת לכיבוש כלאקיים, ומטאטאת אותו אל מתחת לשולחן. העזיבה שלנו גרמה לחברינו לקבוצה לדבר על זה יותר, גרמה למשפחות שלנו לדבר על זה, וגרמה לרבים בקהילות היהודיות שלנו לשבור את קשר השתיקה.

"פשעים רבים נגד הפלסטינים נעשים בשמנו, ובטענות של ביטחון. אבל במבט לטווח ארוך, האם זה באמת יקנה לישראלים ביטחון? אני חוששת שההיפך הוא הנכון. הכיבוש מזיק לכולנו, וערכי היהדות שלנו מחייבים אותנו להתנגד לעוול ולאיצדק, ולהיות בצדה הנכון של ההיסטוריה".

יוסף לאור

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב