התאחדות הסטודנטים: יש לעצור את היוזמה להעלאת שכר הלימוד בהשכלה הגבוהה

התאחדות הסטודנטים הארצית קראה לחבריה לעצור את היוזמה להעלאת שכר הלימוד בהשכלה הגבוהה. כמו כן היא מסרה "יש למנוע שהסטודנטים יהיו תלויים בהלוואות ענק ולכל החיים למימון התואר באוניברסיטאות והמכללות". זאת, בעקבות הצעותיו של ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, בכנס השנתי של המועצה להשכלה גבוהה שנערך ביום ראשון האחרון בתלאביב.

2015-03-31_201933

הפגנת סטודנטים בירושלים נגד העלאת שכר הלימוד, 2006 (צילום: אל אתיחאד)

לדברי פרופ' קנדל, "מכיוון שיש תחרות על תקציב הממשלה מצד גורמים שונים והוא מושפע מאירועים כמו צוק איתן, מערכת ההשכלה הגבוהה צריכה למצוא מקורות מימון שאינם תלויים בממשלה. יש שני צעדים אפשריים: פעילות בחו"ל ומבנה חדש לשכר הלימוד". ל"כלכליסט" הסביר קנדל כי הוא מעוניין בהחלת המודל האוסטרלי של הלוואות לסטודנטים. "מדוע הציבור צריך לסבסד לסטודנטים למנהל עסקים את האפשרות להגיע בעתיד לשכר גבוה, או לסבסד את האפשרות של רופאים לעזוב לחו"ל או לבחור באפיקים כמו רפואה פלסטית?". אמר קנדל ל"כלכליסט", "יש להעלות את שכר הלימוד ולהעניק לסטודנטים הלוואות אישיות שבזכותן ישלמו פחות ממה שהם משלמים כיום. כשיעבדו, הם יחזירו את ההלוואה בהתאם לשכר שלהם".

בתגובה לדבריו של קנדל, מסר יו"ר התאחדות הסטודנטים גלעד ארדיטי ל"כלכליסט" כי "אנחנו מקווים מאוד שדבריו של לא משקפים את המדיניות המתוכננת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתחייב להקים ממשלה חברתית. דבריו של קנדל מנותקים מהמציאות הישראלית שבה הסטודנט יוצא לשוק בגיל מאוחר אחרי שירות צבאי שבו נתן את כל כולו למדינה. יוקר המחיה בקושי מאפשר לסטודנטים להחזיק את הראש מעל המים ולצאת לחיים עצמאיים גם בשנים שעוקבות לתואר, שלא לדבר על היכולת לחסוך לפנסיה, לדירה, ולחיים בכבוד". עוד נמסר מהתאחדות הסטודנטים כי העלייה בהלוואות לסטודנטים במדינות מסוימות "הביאה לכך שהסטודנט הממוצע בהן מתחיל את חייו המקצועיים עם חוב של עשרות אלפי דולרים. בארה"ב חוב הסטודנטים הכולל חצה את רף טריליון הדולר והוא שני בגובהו רק לחוב המשכנתאות בארה"ב". עוד ציינו, כי ההצעה של קנדל משמרת את הפערים החברתיים. לדברי ארדיטי, במדינות שבהן הונהגו ההלוואות, כמו אוסטרליה, נרשם גם גידול משמעותי בהוצאה הציבורית על השכלה גבוהה, בעוד שבצרפת, גרמניה וסקנדינביה שמרו על מערכת נגישה חינמית ואיכותית, מתוך אמונה שההשכלה הגבוהה היא זכות יסוד. לדבריו, "בישראל ההון העיקרי הוא ההון האנושי. אוי לממשלה שמגלגלת את העלויות אל כרעי התרנגולת שבהן הסטודנטים והוריהם סוגרים את החודש".