השרה לשוויון חברתי נעדרה מדיון לציון יום האשה הבינלאומי שנערך בכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), קיימה מספר אירועים לציון יום האישה הבינלאומי, אשר מצוין אתמול (שלישי) בכנסת.

2017-03-08_193653

הישיבה שנערכה אתמול לציון יום האישה הבינלאומי (צילום: הכנסת)

הדיון המרכזי עסק עמד בסימן יעדי פיתוח ברקיימא אשר הוחלט עליהם באו"ם, ואימוצם בישראל, תוך התאמתם ברמה המקומית. דיון זה נערך בהשתתפות יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, וחברות וחברי כנסת רבים. ח"כ תומאסלימאן אמרה בפתיחת הדיון: "כאשר מדברים על שוויון, צריך להתחיל בשוויון בהזדמנויות. אם תתנו לנו הנשים הזדמנות שווה, אנחנו כבר נעשה את כל השאר, ונגיע לכל המקומות שאנו חולמות עליהם, כי יש לנו את היכולות. אני מברכת את כל הנשים על יום זה, בו אנו חוגגות את כל מה שהשגנו, אבל תמיד זוכרות כי הדרך עוד ארוכה. מערכת הזכויות של כל אדם ואישה מושתת על ארבע עוגניםשוויון, דמוקרטיה, שלום וצדק חברתי. אלה חייבם להתקיים ואין וטעם לנסות ולהפריד בין האישי והפוליטי. אי אפשר להפריד בין מה שקורה לנו במרחב הציבורי למה שקורה לנו בתוך הבית והמשפחה. מצוקתה של כל אישה היא לא בעיה אישית, אלא סימן לעוולות חברתיות, כלכליות ופוליטיות המסמלות את השלטון הפטריארכיה בחברה".

לדבריה "אני גאה לעמוד בראש הוועדה המאתגרת הזו. אני גאה ללוות ולהיות חלק ממאבקים אמיצים של נשים נועזות שלא נכנעו לניסיונות השתקה והדרה, חשפו הטרדות מיניות, נבחרו לתפקידי ציבור והתעמתו עם כל דיכוי. אני גאה לעמוד בראש ועדה שמהווה בית לכלל הנשים במדינה ומהווה גורם מאחד בתוך החברה הישראלית". ועוד:" הוועדה מציינת היום את יעדי הפיתוח מהווים את התשתית לשיפור ההווה ולבניית עתיד אשר ניתן לחלום עליו. מדינת ישראל טרם התחילה בהליך אמיתי של אימוץ והטמעת היעדים, אם כי פה בכנסת היו"ר כבר קיים דיון ראשון בנושא והוועדה מיד הרימה את הכפפה. הוועדה בראשותי תוביל שיח אמיתי סביב הנושא, שייבחן יעדים ואומדנים אשר יובלי לשוויון בין מגדרי ותוךמגדרי, כלומר גם בין הקבוצות השונות של הנשים. אנו נקים קבוצת עבודה אשר תעשה זאת וכן תיאבק עד שמדינת ישראל תפתח תכנית ממשלתית ברורה ומחייבת לאימוץ והטמעה של היעדים".

אורלי אלמגורלוטן, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, הציגה לחברי הכנסת מצגת ובה סקירה על התכנית הבינלאומית וההיבטים המגדריים בהם: "פיתוח ברקיימא, או קיימות, הוא היכולת לתת מענה על צרכי הווה מבלי לפגוע ביכולת הדורות הבאים לענות על צרכיהם. כיום מדובר בהטמעת שיקולים מתחומי החברה, הכלכלה והסביבה בתהליכי קביעת מדיניות וקבלת החלטות. היעד החמישי מבין 17 היעדים התכנית עוסקת במפורש בנושא השוויון המגדרי, אך למעשה ניתן בהחלט למצוא היבטים מגדריים בכל ה-17. החלטת האו"ם מספקת גם סל כלים מאוד רחב, בכדי לאפשר לכל מדינה לבחור לעצמה את הכלים המתאימים לה באופן ספציפי. הגורמים האמונים על תכלול התכנית בישראל הן משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ, אך טרם התקבלה החלטת ממשלה בנושא, ולמעשה אף טרם הוכנה הצעת מחליטים בנושא".

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), הוסיף שהיעדים "הם מנוע בינלאומי מצוין לקידום המטרות שאנחנו רוצים להשיג כאן בישראל בשורה ארוכה של נושאים, כולל שוויון מגדרי. הרעיון הזה, שהתחיל את דרכו מהחשיבה הסביבתית, התפתח להבנה שבלי דיון חברתי רציני ומעמיק על מצבם של בני האדם השונים שחיים בכוכב הזה, איפה הם נמצאים ואיך הם חיים, אנחנו לא נוכל להביא שינוי משמעותי".

עו"ד ענת טהוןאשכנזי, מנכ"לית עמותת "איתךמעכי", אשר עורכת מחקר השוואתי הסוקר את פעילות החברה האזרחית במדינות שונות לקידום יישום היעדים, אמרה: "חשוב להבין כי עיקרון מחה לגבי 17 היעדים הוא עיקרון ההוליסטיות. ההבנה כי צריכים לכרוך את כל היעדים בכל נושא, בכדי להגיע למקום רצוי. עיצוב היעדים זה אולי התהליך הגדול בהיסטוריה של האו"ם קרוב ל-4000 איש מכל העולם לקחו חלק בעיצוב המטרות . על הממשלה, הכנסת והחברה האזרחית לעבוד ביחד בכדי לבחור ולעצב את המדדים המשמעותיים לנו כחברה, מתוך הפלטפורמה הגלובלית וההוליסטית הזו".

לדברי ח"כ איימן עודה (חד"ש הרשימה המשותפת): "יובל נח הררי מגיע בספרו למסקנה כי הגורם לאפליית נשים לכל אורך ההיסטוריה הוא המלחמה. הגבר הלוחם בא על חשבון הנשים ונשים הם הקורבן הראשון אלימות ולכיבוש, ולכן דווקא הנשים חייבות להוביל את המאבק למען התפיסה ההוליסטית של השלום, הצדק החברתי והדמוקרטיה האמיתית. אסור לאפשר לפצל את הדברים". השופטת (בדימוס) סביונה רוטלוי, הפעילה כיום בעמותת "נשים עושות שלום "הוסיפה ש"המלחמות התכופות והנרטיב שלנצח נחיה על חרבנו מעכבים את הגעתנו ליעדים של שוויון ורווחה. דו"ח מבקר המדינה על 'צוק איתן' הוא כתובת על הקיר שמביאה אותנו לדרוש מכל מנהיג לייצר אלטרנטיבה מדינית. אנו כנשים חייבות להביא את קולנו, להביא דרישה בלתי מתפרשת לשינוי הראייה החדממדית בציבור, שכרגע היא הראייה של הצבא". בסיום הדיון ביקשה רוטלוי להעיר כי היעדרותה של השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל, מיום שכזה אינה מוסברת, מה גם שאמרה שתגיע, ויתרה על כך, העובדה כי יום זה מצוין כאשר אין אישה העומדת בראש הרשות לקידום מעמד האישה, זועקת לשמים.