השייח' סיאח א-טורי מאל-עראקיב יישלח ל-9 חודשי מאסר בגלל התמדתו במאבק

בית המשפט העליון דחה ביום שלישי האחרון את בקשת הערעור של השייח' סיאח – אטורי, סייאח אבו מדיעם, הפעיל המרכזי במאבק נגד הריסת אלעראקיב שבנגב, והותיר על כנם את עשרת חודשי המאסר שנגזרו עליו. טענתו של השייח' סיאח בן 69, היא שהמדינה עושה קרימינליזציה למאבק הערביבדואי בנגב נדחתה, והוא יחל לרצות את עונשו בדצמבר. פעילים חוששים כי להחלטה יהיו השלכות חמורות על מאבקם של התושבים הערביםבדואים בכפרים הלא מוכרים.

2018-11-22_212039

השייח' סיאח אטורי בהפגנה נגר הריסת אלעראקיב (צילום: פורום דוקיום בנגב)

השייח' סיאח נאבק לצד כמה תושבים בכפר הבלתימוכר, הנמצא דרומית לרהט, נגד ניסיון המדינה לגרשם. עד כה נהרסו מבנים ארעיים הסמוכים לבית הקברות בכפר יותר מ-130 פעמים, ונבנו על ידי התושבים מחדש כעבור זמן קצר.

השייח' סיאח הורשע ב-19 עבירות של הסגת גבול, 19 עבירות של כניסה למקרקעין ציבורי שלא כדין ועבירה של הפרת הוראה חוקית, לאחר ששב אל הקרקע שפונתה על ידי המדינה. טענתו, לפיה הוא עדיין נמצא בהליכים משפטיים לגבי בעלותו על הקרקע ועל כן זכותו להישאר שם, נדחתה בבית המשפט.

עו"ד שחדה אבן ברי, המייצג את השייח' סייאח, הגיב להחלטה ואמר: "בעוד שסוגיית הבעלות על הקרקעות באלעראקיב עוד תלויה ועומדת, בית המשפט העליון החליט להפוך עשרות אלפי אנשים בכפרים הלא מוכרים, שנאבקים למען קיום בכבוד בנגב, לעבריינים. בית המשפט שלח היום מסר מסוכן לכל הקהילה הבדואית, שמי שיעז למחות על גזילת האדמות והריסת הבתים ולמען הכרה בכפרים ימצא את עצמו במאסר".

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את התושבים במאבק הקרקעות, אמר לאחר החלטת בית המשפט העליון כי "השימוש בכלי הפלילי נעשה תוך ביטול ההקשר החברתי הזה והתעלמות מכך שמדינת ישראל היא שמנעה ועיכבה את הסדר הקרקעות, ושעליה החובה לפתור את הבעיה החברתית שיצרה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) מסר בתגובה: "יותר מ-130 פעמים הרסו את ביתו של שייח סייאח ותושבי הכפר, כחלק מהפרויקט ההיסטורי כמה שיותר אדמה עם כמה שפחות ערבים. שיח סייאח הוא סמל של מאבק בלתי אלים למען זכויות התושבים לשמור על ביתם ולשבת על אדמת אבותיהם. הממשלה הגזענית שימיה ספורים ממשיכה במדיניותה לנשל את התושבים באלימות ומעצרים בגלל זהותם. היא מסמנת את שייח סייאח כדי לדכא את המאבק הפוליטי ולנסות להפוך אותו לסוגיה פלילית. אנחנו לא נכנעים לא באלעראקיב, לא בחאן אלאחמר, לא באום אלחיראן ולא בעשרות ישובים שקופים, מנותקי חשמל ותשתיות שחיים בתת תנאים ומפחדים מפינוי".