השב"כ טוען ש'עיכוב פעילי שמאל במעברי הגבול נעשה על פי חוק'

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר מצדיקה את תחקורי שב"כ של פעילי שמאל בעת כניסתם לישראל. במכתב ששלחה אתמול (שישי) בעקבות פנייה של אגודה לזכויות האזרח כתבה כי המידע המודיעיני שהוביל לתחקורים נבדק ונמצא כי אלה "נערכו כדי למנוע פעילות בלתי חוקית ולא נועדו למנוע פעולות מחאה, וזאת בהתאם למידע ביטחוני שמבסס זאת ובלא תלוי בזיהוי או שיוך פוליטי כזה או אחר של המתוחקר". זילבר הוסיפה כי תשובת

שב"כ שכנעה כי אין מקום להתערב בשיקול דעתו של השב"כ.

מהשב"כ נמסר כי במהלך שנת 2018 סורבה כניסתם של 260 זרים לישראל בחשד לפעילות טרור וריגול, לעומת 17 זרים "המזוהים עם השמאל הקיצוני", כהגדרתם של אנשי השירות. לצד זאת, הם מדגישים כי באשר לתחקור של אזרחים ישראלים במעברי הגבול, שב"כ לא מפר את הנחיות בג"ץ ומיידע את המתוחקרים כי "מדובר בתחקור וולנטרי וכי הוא אינו מחויב ליטול בו חלק".

2018-09-29_162746

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, אמר בתגובה לתשובת השב"כ כי "מדובר באחד המסמכים המבישים והמסוכנים ביותר שיצאו מאחת מרשויות המדינה". עוד כתב: "השב"כ, במטרה לעקוף את ההגבלות שהטיל בג"ץ בנוגע לשיחות אזהרה, החליט להגדיר פעילים אלה כלא פחות מחשודים במעשי טרור או אלימות על רקע לאומני. מתברר, כי השב"כ סבור שהשתתפות בהפגנה או בסיור בגדה הם סכנה קיומית למדינת ישראל".

"במקום שהיועמ"ש יזעק למשמע דברים אלה, הוא מאמץ אותם", הדגיש. הוא ציין שהמקרה היחיד שבו מודים בשב"כ בטעות הוא במקרה של פיטר ביינרט. "כנראה רק כשמדובר ברדיפה פוליטית של עיתונאי אמריקאי, שמסוגל לגרום לישראל נזק תדמיתי, מישהו מוכן להגיד טעינו".