השביתה של העוזרות המשפטיות נכנסה לשבוע החמישי; הסכם בחינוך המשלים

השביתה של העוזרות המשפטיות לשופטים נמשכת, נכנסה לשבוע החמישי. מדובר בעורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בעבודתם, שובתות זה השבוע הרביעי ברציפות. הן נאבקות כנגד הכוונה לפטר 500 מתוך כלל 650 העוזרות, ולהרע את תנאי עבודתן של הנותרות ע"י הגבלת העסקתן לעד שש שנים בלבד. ביום רביעי הקרוב, יתקיים דיון מיוחד בוועדת העבודה והרווחה על שביתת העוזרות המשפטיות לשופטים ומאבקן.

2017-05-21_210642

בית משפט השלום בפתח תקווה (צילום: הנהלת בתי המשפט)

ההסתדרות, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות חתמו ביום חמישי האחרון על הסכם קיבוצי חדש המשפר את תנאי העסקתם של עובדי החינוך המשלים ברשויות המקומיות. ההסכם יחול על כ-7,000 עובדים הנמנים על דירוג עובדי חינוך, נוער, חברה וקהילה ברשויות ברחבי הארץ. ההסכם החדש כולל, בין היתר, תוספות שונות ועדכוני גמולים, אשר מתווספים לתוספות האחוזיות והשקליות להן זכאים העובדים, מכוח הסכם המסגרת שנחתם במגזר הציבורי שנחתם בין ההסתדרות לאוצר ב-2016. כמו כן, ובכפוף להסכמות שהושגו בין הצדדים, התוספות השונות יחולו גם על המדריכים המועסקים במתכונת שעתית.

במסגרת ההסכם יעודכנו גמולי הניהול של מנהלי מחלקות בתחומים בהם זכאים המנהלים לגמול ניהול (נוער, ספורט, תרבות, אירועים ותרבות תורנית). הגמול בתחומים אלה יועלה ויעודכן בהתאם לגודל הרשות. ברשות מקומית שבה פחות מ-80 אלף תושבים, גמול הניהול יעלה מ-30% ל-38% ואילו ברשות מקומית שבה 80 אלף תושבים ומעלה, גמול ניהול יעודכן מ-30% ל-43%. בשורה נוספת שנושא ההסכם היא הוספה של מנהלי קידום נוער, לרשימת בעלי התפקידים הזכאים לגמול כמנהלי מחלקות. יתר בעלי התפקידים הזכאים לגמול ניהול יקבלו לשכרם תוספת של 5%, כלומר אם ערב חתימת ההסכם, תפקיד מסוים זיכה בגמול ניהול של 15%, הרי שמ-1.11.16, העובד יהיה זכאי לגמול ניהול בגובה 20%.

הסכם זה מסדיר לראשונה גמול מיוחד לעובדים בעלי תואר שלישי. עובדי החינוך המשלים, שמחזיקים בתואר אקדמי שלישי עם זיקה לתפקידם ברשות המקומית, יהיו זכאים לתוספת לשכרם בגובה 10%, במקום תוספת תואר שני בסך 5% הקיימת כיום. תוספת זו תהווה שכר לכל דבר ועניין ותובא בחשבון גם לחישוב הפרשות המעסיק לקרן הפנסיה, קרן ההשתלמות, פיצויי פיטורים, גמלאות ועוד. עוד כולל ההסכם עדכון לגמול בגין כפל תואר, החל מ-1 בנובמבר 2016, גמול "כפל תואר", שניתן לעובדים העומדים בקריטריונים שונים (כמו למשל בעלי תואר ראשון בחינוך המחזיקים גם בתעודת הוראה) יעודכן ויעלה מ-6% ל-10.5%.

בהסכם סוכם גם על הגדלת השתתפות המעסיק בדמי החבר של העובד למועדון שלךקרן לרווחת עובדי הרשויות המקומיות. סך ההפרשה למועדון שלך תעמוד מעתה על 336 שקל, ותוספת זו תחול על עובדים המועסקים ברשות המקומית מעל לשלושה חודשים ובהיקף עבודה שגבוה מרבע משרה. כמו כן, סוכם כי ההשתתפות של המעסיק תעודכן אחת לשנה לפי שינוי מדד המחירים לצרכן.

בנוסף, ההסכם מקצר באופן משמעותי את הוותק הנדרש להבטחת הזכאות לקצובת ביגוד מוגדלת. אם עד כה, עובדי חינוך משלים נאלצו להשלים ותק של 26 שנים כדי לקבל קצובת ביגוד ברמה 4 (מעל 2,100 שקל לשנה), משנת 2017 יהיו זכאים לכך גם עובדים בעלי 15 שנות ותק ומעלה.