השביתה במפעל המתכת חניתה תכנס לשבוע השני: 'עובדים ששובתים לא זכאים לאוכל'

השביתה במפעל המתכת חניתה תכנס ביום ראשון הקרוב לשבוע השני. ועד עובדי מפעל מתכת חניתה וההסתדרות החליטו ביום ראשון 13 במאי לממש את סכסוך העבודה במפעל ולפתוח בשביתה, זאת לאור פיצוץ במשא ומתן לחידוש ההסכם הקיבוצי הנמשך מזה כחצי שנהלדברי העובדים ההנהלה "מורחת את המשא ומתן וגוררת רגליים".

"יש לנו סכסוך עבודה במפעל מזה חודשיים", אמר עם פרוץ השביתה אשר שמואלי, יו"ר מרחב גליל מערבי, לאתר ההסתדרותי "דבר ראשון". "ביום ראשון בבוקר העובדים הגיעו, והוועד אסף אותם ואמר להם שלא חוזרים לעבודה עד לאחר ארוחת הבוקר – ושנודיע בהמשך לאן הדברים מתקדמים. בעשר הגעתי ושוחחתי עם המנכ"לאמרתי לו שאני פתוח לשבת 24 שעות". 

בהמשך היה עד לאירוע חריג: "נכנסתי לאסיפה כללית עם העובדים בחדר האוכל וראיתי את עובדי ההסעדה במטבח לוקחים את העגלות של האוכל שכבר היו פרוסות בחזרה למטבח. העובדים אמרו לי שהם זורקים את הכל לפח. נכנסתי למטבח וראיתי את אחד מעובדי ההסעדה, ממש עם דמעות בעיניים זורק את האוכל לפח, והוא אמר: 'תגיד לי, זה לא חבל לזרוק את כל האוכל הזה? מהבוקר מוקדם אנחנו עובדים עליו'. שאלתי מי אמר להם לזרוק. ענה לי שזו הוראה מההנהלה. התקשרתי למנכ"ל – אמר לי 'עובדים ששובתים לא זכאים לאוכל'".

2018-05-25_194706

הפגנה של עובדי מתכת חניתה ב-2013 (צילום: אתר קלעם)

"זה מעשה נבלה, זה לא ראוי", הוסיף שמואלי. "אתה יודע מה? אל תזמין אוכל. אל תזמין הסעות. אבל האוכל כבר בחדר האוכל – אז לזרוק אותו? זו התנהגות מגעילה". המפעל הוא בבעלות החברה הרבלאומית האמריקאית "קינאמטאל" המעסיקה כ-14,000 עובדים ברחבי העולם. עובדי המפעל יהודים וערבים, שבעבר היה בבעלות קיבוץ חניתה שעל גבול לבנון, ידועים בצפון הארץ בגלל הרוח הלוחמנית שלהם והנחישות שהם מגלים במאבק על זכויותיהם.