השבוע ה-12 ברציפות: רבבות מפגיני 'האפודים הצהובים' מחו ברחבי צרפת

רבבות מפגיני תנועת המחאה "האפודים הצהובים" מחו אתמול (שבת) ברחבי צרפת. בפריז, מוקד ההפגנה המרכזי, כ-20 אלף בני אדם לקחו חלק במחאה. המשטרה עשתה שימוש בגז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה". יצוין שביום שלישי הקרוב צפויה שביתה כללית בצרפת ביוזמת הקונפדרציה הכללית של העובדים (CGT).

2019-02-03_195829

מפגינים בפריז, אתמול, נגד אלימות המשטרה (צילום: הומניטה)

בעיתון הקומוניסטי נמתחה ביקורת קשה על מחוקקי הימין שהעבירו חוק המתיר "מעצרים מינהליים" של פעילים חברתיים והאוסר על מפגינים לכסות את פניהם במהלך הפגנות, זאת כחלק מאמצי הנשיא הניאוליברלי עמנואל מקרון לעצור את מחאה "האפודים הצהובים". החוק מעניק סמכויות נרחבות יותר למשטרה כדי להרחיק פעילים חברתיים וחברים בוועדי העובדים מההפגנות. בדברים שנשא בפני האסיפה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט, קרא שר הפנים כריסטוף קסטנה לחבריו "לעצור את הבהמות שמקשיבות רק לרעב שלהן לכאוס". מתנגדי החוק משמאל ובארגונים לזכויות האזרח מאשימים את הממשלה בפגיעה בחירויות אזרחיות בסיסיות. אך הדיון גם חשף פילוג גם בתוך מפלגת השלטון של מקרון, שמחזיקה ברוב מוצק בפרלמנט. כל מי שיעבור על החוק עלול להישלח לשנת מאסר ולהיקנס ב-15 אלף אירו. עם זאת, מבקרי החוק אומרים שלא ניתן יהיה לאכוף אותו.

בנוסף לכך, הטקטיקה שנוקטת המשטרה ברחבי המדינה זוכה בתשומת לב רבה, במיוחד בשל הירי ברובים מיוחדים לפיזור מהומות, המכונים "פלאש בול". הם גרמו לפציעות קשות, כולל לעיוורון של אחד ממנהיגי המחאה. בשורה הראשונה של הצועדים, אתמול בפאריס, ניצבו 15 פעילי "האפודים הצהובים" שהיו לנכים עקב הירי המשטרתי.

תנועת "האפודים הצהובים" קמה בנובמבר במחאה עממית נגד מסי הדלק, אך הפכה למרד רחב יותר נגד איהשוויון ונשיאותו הימנית של מקרון. היא לקחה את שמה מהאפודים שנהגים בצרפת מחויבים לשאת במכוניות. הנשיא נקט מאז כמה מהלכים כדי לפייס את הציבור, אך המחאה החברתית לא פסקה.